Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
kvillebäck skrev:Vet inte hur det på V60 men på V50 är det ett speciellt batteri till S&S-funktionen. Ett litet som sitter dolt framför motorn nästan i kofångaren. När S&S-funktionen blir avstängd pga låg spänning är det oftast detta som är slut. Byter man det stora så hjälper det i ett par månader sedan blir det samma sak igen.

Står om detta i instruktionsboken. Kanske är samma skit på V60? Detta är inget som sitter smidigt till att byta.
Enligt infon jag fått är det ytterst sällan det lilla S/S hjälpbatteriet behövts bytas, det är diesel/bensinvärmarna som knäcker det vanliga startbatteriet om man inte stödladdar det vid korta körningar. Mitt gav upp efter drygt 1,5år och knappt 1500mil då tidigare ägare endast kört 600mil första året samt använt värmaren ofta. Fick nytt på garantin och inget problem med det nya då jag laddar 1ggr i veckan.
av klirre
Mission failed, lyckas inte skruva loss batteriet ur bilen...

Jag ser var fästklammern sitter skruvad, men där är en grov kabel dragen precis ovanför skruven så jag får inte ner 10mm-hylsan vid sidan av. Kabeln kommer framifrån batterilådan och går upp mot bromsvätskebehållaren, ser inget som man kan skruva loss uppe vid bromsvätskan och utanför lådan sitter kabeln stripead mot en annan kabel och båda går ner mot motorn.

Nån som stött på liknande problem och lyckats flytta kabeln? Jag gav upp eftersom det inte var skoj att stå på gatan när det snöar och är kallt.
av klirre
Lyckades byta batteri i måndags, varm bil hjälpte till att mjuka upp kabeln så jag kunde komma åt med hylsan. I all hast missade jag att lossa slangen till luftningen, sitter den kopplad nånstans i bilen eller ska den bara ut ur batterilådan på baksidan? Vill minnas att jag läst om nån annan som klantat sig på samma vis här på forumet men hittar så klart inte posten igen.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]