Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min XC60 R-design från 2010 har börjat knarra eller små klonkande ljud från bakfjädringen i låg fart.

Det hörs om jag kör sakta över en vägbula eller trottoarkant. Har haft bilen sedan ny och kört 16000 mil nu, detta ljud har inte hörts tidigare.

Finns det något mellanlägg eller säte till bakdämparna som kan slitas ut eller glida iväg?

Vad kan annars höras bakifrån, allt verkar funka bra och väghållningen är perfekt även med last eller släpkärra påkopplad.
Fjädern hade gått av, det fick bli låg hastighet till Vovloverkstan, som kunde fixa det imorgon tack och lov.

Är det så att fjäderstålet mattas med åren och kan gå av? Har inte kört speciellt tunga saker eller på dåliga väger.

Volvomecken tyckte att jag nu skulle byta båda bakfjädrarna för säkerhets skull.
BAK.jpg
BAK.jpg (446.79 KiB) Visad 1139 gånger
rojo8515 skrev:Fjädern hade gått av, det fick bli låg hastighet till Vovloverkstan, som kunde fixa det imorgon tack och lov.

Är det så att fjäderstålet mattas med åren och kan gå av? Har inte kört speciellt tunga saker eller på dåliga väger.

Volvomecken tyckte att jag nu skulle byta båda bakfjädrarna för säkerhets skull.
BAK.jpg
Man byter alltid båda Bild
Jag har bytt fjädrar runt om på min, två stycken var av, en fram och en bak. Man såg tydligt att ytbehandlingen hade släpt på ett ställe på fjädern där det sedan hade börjat rosta på fjädern och sedan hade den gått av där då den försvagats.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]