Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC60 D4 AWD MY16 som rullat 3.500 mil nu efter 3 år. Jag har bytt batterier i nycklarna två ggr i ena och fyra ggr i den andra och den används mest. Jag bytte för något år sedan för att vara lite proaktiv. Efter bara några månader, började jag få larm i displayen att den inte hittade nyckeln som fanns i fickan på mina jeans. Larmen kom allt oftare men bara på den andra nyckeln och jag kikade på batteriförpackningen att batteriernas datumstämpel (det fanns ett batteri kvar av fem) hade passerats. Hade köpt dessa på Clas O. Köpte nu nya på Kjell & Co och bytte igen. Började i veckan få nya larm igen, och de har väl använts bara i ett halvår ungefär. Byte igår igen och nu blev det nya från ICA Maxi (fabr Energizer) och nu verkar det fungera bra igen. Ska bli spännande för hur länge. Antar att kvaliteten på batterierna är skiftande.

Fler som märkt av detsamma?
Njaaa… En Volvo 245 -92. Där var det fjärrkontrollen för larmet. När bilen var ny höll dom medlevererade batterierna i ett par år. Men på dom efterföljande åren fick man byta minst en gång varje år. Oftast vintertid.
Det finns en annan faktor som man kanske inte tänker på. Kylan. Om man har nyckeldosan i en jackficka så är det ju bara ett tunt lager tyg ut mot vinterkylan. Antag då att man rör sig ute i ärenden till fots eller av annan anledning inte är inomhus eller i bilen. Det tar på så små batterier ganska effektivt.
Om man däremot bär sin nyckeldosa nära kroppen i en innerficka eller byxficka eller på något annat sätt nära kroppsvärmen så är det större chans att batteriet håller.
I min 245 kunde jag inte larma av vid ett tillfälle. Jag hade rört mig ute under någon timma med nyckeln i en ytterficka. Då fick jag låsa upp dörren (Det vara bara larmet som manövrerades med dosan. Inte dörrlåsen) och det tutade naturligtvis ihärdigt i vinterkvällen. Upp med motorhuven och kapa en kabel till larmhornet. Någon startspärr var av någon anledning inte inkopplad så jag kunde köra iväg. När dosan hade blivit uppvärmd inne i bilen fungerade den igen och jag kunde larma på när jag var hemma. Men jag tänker ofta på detta och gör vad jag kan för att hålla dosan varm. T.ex hålla den i handen och handen i fickan om situationen tillåter det. Då blir det ju i alla fall några grader över noll.
Kabeln till larmhornet i 245 fick jag naturligtvis skarva nästa dag i dagsljuset.
Kvinnor har en fördel i detta läget. Dom har ju oftast så kallade "kroppsnära klädesplagg" där dom skulle kunna bära en nyckeldosa i kroppsvärmen och ändå ha händerna fria för annat.
Rådlös skrev: sön 25 nov 2018, 09:45 Njaaa… En Volvo 245 -92. Där var det fjärrkontrollen för larmet. När bilen var ny höll dom medlevererade batterierna i ett par år. Men på dom efterföljande åren fick man byta minst en gång varje år. Oftast vintertid.
Det finns en annan faktor som man kanske inte tänker på. Kylan. Om man har nyckeldosan i en jackficka så är det ju bara ett tunt lager tyg ut mot vinterkylan....
I mitt fall så står bilen i varmgarage och den har krånglat ofta även där, så jag tror på skiftande batterikvalitet.
Kjells egna batterier har aldrig varit bra för mig generellt... Samma sak med Biltema och andra brandade butiksbatterier.

Har sedan en tid tillbaka beställt batterier på eBay från Litauen. Duracell/energizer osv till halva priset mot vad man tar i Sverige.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]