- sön 18 nov 2018, 11:48
#1281473
Efter att ha kört en V60 D4 (2015) ett år nu funderar jag över hur motorn skiljer sig från de bensinare jag haft förut. Med bensin ökar dragkraften linjärt med ökande varvtal, upp till nära maxvarv. Men D4:an drar bäst någonstans i mitten av varvtalsområdet. På högre varv blir den svagare. I alla fall känns det så.
Det är ett problem tycker jag. Om jag ska göra en omkörning och trampar gasen i botten, växlar bilen ned och varvtalet blir genast högt, vilket inte ger optimal acceleration. I alla fall känns det så. Det är som om växellådan tror att bilen har bensinmotor. Bästa ax får jag om jag lyckas hålla varvtalet omkring 2500-3500 där det största vridmomentet finns.
Igår kväll till exempel påbörjade jag en omkörning med måttligt gaspådrag, upptäckte mötande trafik och tänkte att oj, jag måste dra på mer för att klara detta. Gasen i botten! och får motsatt verkan: axet minskar. Resulterade i panikbromsning och en misslyckad omkörning.
Är det fler som upplevt detta? Finns det nåt man kan göra? Möjligen koppla ur automatlådan och växla manuellt…
Det är ett problem tycker jag. Om jag ska göra en omkörning och trampar gasen i botten, växlar bilen ned och varvtalet blir genast högt, vilket inte ger optimal acceleration. I alla fall känns det så. Det är som om växellådan tror att bilen har bensinmotor. Bästa ax får jag om jag lyckas hålla varvtalet omkring 2500-3500 där det största vridmomentet finns.
Igår kväll till exempel påbörjade jag en omkörning med måttligt gaspådrag, upptäckte mötande trafik och tänkte att oj, jag måste dra på mer för att klara detta. Gasen i botten! och får motsatt verkan: axet minskar. Resulterade i panikbromsning och en misslyckad omkörning.
Är det fler som upplevt detta? Finns det nåt man kan göra? Möjligen koppla ur automatlådan och växla manuellt…