Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
Efter att ha kört en V60 D4 (2015) ett år nu funderar jag över hur motorn skiljer sig från de bensinare jag haft förut. Med bensin ökar dragkraften linjärt med ökande varvtal, upp till nära maxvarv. Men D4:an drar bäst någonstans i mitten av varvtalsområdet. På högre varv blir den svagare. I alla fall känns det så.

Det är ett problem tycker jag. Om jag ska göra en omkörning och trampar gasen i botten, växlar bilen ned och varvtalet blir genast högt, vilket inte ger optimal acceleration. I alla fall känns det så. Det är som om växellådan tror att bilen har bensinmotor. Bästa ax får jag om jag lyckas hålla varvtalet omkring 2500-3500 där det största vridmomentet finns.

Igår kväll till exempel påbörjade jag en omkörning med måttligt gaspådrag, upptäckte mötande trafik och tänkte att oj, jag måste dra på mer för att klara detta. Gasen i botten! och får motsatt verkan: axet minskar. Resulterade i panikbromsning och en misslyckad omkörning.

Är det fler som upplevt detta? Finns det nåt man kan göra? Möjligen koppla ur automatlådan och växla manuellt…
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag upplever inget av detta.
Visst, en diesel går ju av naturliga och tekniska orsaker inte att varva till 8000, och det behövs inte heller.
Tycker min drar på mer än tillräckligt vid omkörningar, det gäller att hålla den runt det varvtalsområdet där den har sin effekttopp.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Det var väl ungefär det som var min fråga: hur man håller den runt rätt varvtalsområde, när automatlådan tenderar att växla ned så att varvtalet blir för högt. Kan tänka mig att elektroniken som styr växelvalet är felkonstruerad.
av Truckdoktor
Hur långt ner trycker du gaspedalen då? Plattan i mattan betyder nog att du når "kick-down"-brytaren, som sitter under gaspedalen. Aktiveras den så växla lådan ner för att få bättre moment, mm. Känns oftast som ett litet motstand, när pedalen når botten.
Och ja, ovanstående påstående om bensin och dieselmotorer stämmer.
Om du känner din bil riktigt bra kommer du hitta ett bra gaspedalläge, där motormoment o acceleration är en bra kombo, utan att lådan växla ner. Oftast är den punkten vid 1/2 - 2/3 av pedalvägen.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av freda155
Får jag bara inflika om kraftutveckling på bensinare, det stämmer inte längre, nu när "allt" är turboladdat. I synnerhet inte på nedtrimmade motorer som T2 och T3 där gasspjället stängs igen vid typ 4 000. Eller gamla 140-hästarsfemman, redan innan turbotiden.
av Malmstroem
En D4 lämnar max effekt vid dryga 4000 varv/minut. Över det är det ingen större ide att varva -- men du har snabbare acceleration vid 4000 varv än vid 3000 varv om du inte har något rejält fel på din bil. Att vridmomentstoppen ligger kring 2000 varv/minut gör INTE att bilen accelerar snabbast där, det gör den vid effekttoppen.

BSR ger en effekt och momentkurva för D4 https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3175/vol ... -d-4204-t5. Snabbast acceleration har du vid effekttoppen. Allt annat är fysikaliskt omöjligt. ;-)

När du använder kick-down -- och lådan växlar ned -- tappar du drivkraften just när lådan växlar. Det kan ställa till det vid omkörningar om du låter växellådan börja växla när du är i vänsterfilen. Betydligt bättre att börja gasa lite tidigare så att du ligger på rätt växel när du gör omkörningen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är vridmomentet på hjulen som spelar roll så även om du har lägre vridmoment på högre varv så tas det generellt ut av att utväxlingen ger en bättre momentmultiplication på den lägre växeln. Så finns det såklart undantag, hade för ett tag sedan en hyrbil Toyota med 1.4l diesel, den varvade max runt 4500 rpm enligt rödmarkeingen på varvräknaren men orkade inte över 4000 rpm på 2:an eftersom motorn tappade allt drag.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är vid snabba omkörningar som växelpaddlarna kommer till sin rätt. Att kunna ligga på lite drygt 3000 varv och sedan bara gasa på gör enormt mycket.
Kanske kan en Polestar optimering få till det där sista som önskas?
Sen är det skillnad på 6-stegs lådan och 8-steg.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]