Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en XC60 D4 AWD Classic.

Jag märker att när bilen är varm, dvs har kört ca 1 timma, tar en paus och sedan startar för att köra iväg, så rycker bilen till när jag lägger i D (Drive). Är det något som ni känner igen och man borde oroa sig över ?

När bilen är kall och jag lägger in D så känns det inte alls av, utan de uppkommer då jag kört länge och bilen är varm. Stänger jag av en varm bil och startar för att köra iväg igen 2 min senare så rycker den till så fort jag lägger i D. Samma sak händer om jag t.ex. ska backa så jag skiftar mellan R och D. Varje gång jag lägger i så rycker den till (varm bil i detta fall också).

mvh Sorken
VolvoSorken skrev: fre 09 nov 2018, 14:26 Hej,

Jag märker att när bilen är varm, dvs har kört ca 1 timma, tar en paus och sedan startar för att köra iväg, så rycker bilen till när jag lägger i D (Drive). Är det något som ni känner igen och man borde oroa sig över ?

När bilen är kall och jag lägger in D så känns det inte alls av, utan de uppkommer då jag kört länge och bilen är varm. Stänger jag av en varm bil och startar för att köra iväg igen 2 min senare så rycker den till så fort jag lägger i D. Samma sak händer om jag t.ex. ska backa så jag skiftar mellan R och D. Varje gång jag lägger i så rycker den till (varm bil i detta fall också).

mvh Sorken
Hur långt har bilen rullat?
Jag tänker mig att det kanske är dags att tömma lådan på olja, spola ur med ny och avsluta med påfyllning av ny fräsch växellådsolja.
fjohan82 skrev: fre 09 nov 2018, 15:54
VolvoSorken skrev: fre 09 nov 2018, 14:26 Hej,

mvh Sorken
Hur långt har bilen rullat?
Jag tänker mig att det kanske är dags att tömma lådan på olja, spola ur med ny och avsluta med påfyllning av ny fräsch växellådsolja.
Inte alls mycket, ca 2500 mil hitils. Kan de vara ngn mjukvaru problem?
Tror du behöver göra en "nollning" och adaptera om lådan, inte helt ovanligt och behöver tyvärr göras på verkstad.
Råkade själv ut för detta i somras på vår nyinköpta XC60 D4 AWD 2017 med 4500 mil på mätaren.
Inträffade bara vid ilägg av D från stillastående, ett kraftigt ryck så jag trodde drivaxlarna skulle hoppa ur, lådan hade tappat adaptionen.
I vårt fall gick det på garanti och efter den operationen har det funkat som det ska.

Mike
Detta fenomen har varit uppe flera gånger på forum och inlägg på facebook i Volvo grupper och är ett vanligt fel på 6-stegade Geartroniclådan och jag är förvånad att Volvo inte lyckats lösa detta problem under alla år.
https://www.google.se/search?q=hard+shi ... e&ie=UTF-8

På din bil som är en Classic som min också är jag helt övertygad om felande ventil i ventilpaketet i automaten. Jag fick min låda bytt på garantin på (1800mil tror jag det var) och efter Volvo analyserat körprofilen i lådan så såg det att det var en ventil som släppte igenom oljan, när den blivit varm, för fort. Spolning, adaptering m.m. kommer inte lösa problemet långsiktigt om bilen och lådan är så pass ny och det var bedömningen som Volvo centralt gjorde på min. Åk till din ÅF direkt och be dom läsa ut lådan för analys och begär utbyte om bilen har garanti annars får du hoppas på goodwill eller använda maskinskadeförsäkringen med självrisk.

Min betedde sig så här som din säkerligen också gör, dessutom brykar växling ifrån 6->5 eller om det var 5->4 också vara hård vid detta fel:
Hej,

Tack för alla svar! Super är ni!

Jag har nu vart på en Volvo verkstad enligt efter era rekommendationer och förklara läget.

De var inget främmande för de (verkar som de stött på det flera ggr innan). De var säkra på att de inte var någon hårdvarufel på bilen utan mjukvaran. Denna typ av växel låda ska inte ha något fel relaterat till olja mm vid denna typ av ryck... ... Dock passa de på att kritisera de nya lådan som sitter i de nya, 8-stegs lådan, att där har de börjat få in bilar som rycker men då har de vart hårdvara problem och ej mjukvara... ... hur som helst...

De tog bilen över en förmiddag och nollställde adaptionen. Därefter har bilen gott jätte bra. Nu uppe i en vecka och inga ryck alls när jag lägger i D läge. Trots att den är varm så känns de inget alls längre när D läggs i.

Kommer uppdatera om några månader om något ändras och den skulle börja rycka igen.

Åter igen, tack för hjälpen och era kommentarer

Bästa hälsningar!
Bra att det försvann men att verkstaden säger att det absolut inte är något hårdvarufel eller att det inte är oljerelaterat när den smäller i D låter konstigt, detta är vanligt problem och det är ofta ventilpaketet som läcker men spolning och adaptering kan avhjälpa på kort sikt. Finns en anledning till att Volvo centralt begärde lådbyte i min efter analys av av diagnosen i lådan.

Har du en bil med garanti kvar så åk tillbaka vid minsta fel igen för annars blir det dyrt, förstår inte hur man kan tillverka en låda som man kontinuerligt måste adaptera om lådan hos en ÅF för att den smäller i växlarna.
dannesk skrev:Bra att det försvann men att verkstaden säger att det absolut inte är något hårdvarufel eller att det inte är oljerelaterat när den smäller i D låter konstigt, detta är vanligt problem och det är ofta ventilpaketet som läcker men spolning och adaptering kan avhjälpa på kort sikt. Finns en anledning till att Volvo centralt begärde lådbyte i min efter analys av av diagnosen i lådan.

Har du en bil med garanti kvar så åk tillbaka vid minsta fel igen för annars blir det dyrt, förstår inte hur man kan tillverka en låda som man kontinuerligt måste adaptera om lådan hos en ÅF för att den smäller i växlarna.
Hej, min garanti har precis fått ut (2 år). Ska observera noga om de verkar komma tillbaka då går jag dit igen och kräver ett byte (kommer hävda att de är ett ”pågående” jobb som de får fixa klart).

Men än så länge verkar de funka fint. Kanske finns olika alternativ av detta fel? Vi får hoppas de fixa sig.

Perra83 skrev:Strålande!!
Vad tar Volvo för en sådan operation?
Ingen aning, denna gången tog de inget. De ju en mjukvaru uppdatering/nollställningssignal så de borde de kunna fixa gratis :-)
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]