Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av athena
Fick ombesiktning, vredet som man lossar kroken med går "alltid" vrida. Alltså i låst läge när vredet inte ska gå vrida för att lossa kroken så går den ändå vrida loss. Skruvade isär men kan inte begripa vart felet är, är det ny krok som gäller eller har någon något annat tipps?
av III
Du har med andra ord ingen andra-låsning. Vet Ej hur just din krok ser ut men i regel är det väl något som kärvar. Prova med tunnflytande olja i mekanismen och se om den börjar fungera. Eller om du kanske har en sådan modell som fått rostbeläggning längst in så kroken inte kommer in tillräckligt långt, då kan det räcka att skrapa bort rosten längst in i dragbalken på bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om jag inte använt kroken under en tid, får jag göra fler försök innan den låser ordentligt. Som föregående "talare" skriver, gör rent och se om det hjälper.
av danielh1025
Jag fick en muntlig påpekning på besiktningen gällande min avtagbara dragkrok. Dom hade lite problem med den men fick sedan det att fungera. Dom sa att metallfästet där dragkroken skall sitta på bilen rostar igen och att man måste smörja denna regelbundet. Inget som görs på någon service utan man måste tydligen hålla koll på detta själv. Det dom gjorde var borstade av fästet med en metallborste sen gick den i
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det är mycket man hade kunnat göra på en service som man själv gör emellanåt.

Tänkte heller inte på detta innan besiktningen, testade draget innan och visst det kunde fungera bättre men låste bra. Då jag aldrig haft någon form av krok vet man ju heller inte allt men personalen på svensk bilprovning skrapade med ett verktyg så det fungerade ett tag och visade var jag skulle fila och fetta in :)

När man tänker efter så kallas det för underhåll och det går ju på några minuter :)
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]