Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jornor02 skrev:Har en XC60 D3 -17 som gått 1400 mil. Bilen kommer servas på Volvo varje år men jag skulle själv vilja göra ett olje- och filterbyte där emellan. Originalfilter och rekommenderad olja kommer införskaffas på Volvo. Är min tanke bra eller dålig? Innebär det svårigheter att göra det själv med tanke på att bilen saknar oljesticka? Antar att man byter filtret underifrån då det inte syns uppifrån.
Håller med Derank , det största resultatet kommer att märkas på onödig miljöbelastning och i din plånbok :-)
Rådlös skrev: mån 23 jul 2018, 15:50 Ett filter har ju ett genomsläpp på en minimum kornstrorlek. Om du bara byter filtret stannar ju dom små partiklarna kvar i oljan och orsakar slitage. Därför skall du byta både olja och filter samtidigt.
Om man har et bra filter så kanskje det filtrerar ned under 10 mikron, något som är bra. Partiklar under det ska vara så små at en bra robust oljefilm är lika tjock. Problemen med som sanna helsyntetiska oljorna är att dom håller länge med sina additiv på en bra synt basolja, med detergenter som er noga anpassade. Det gör att oljan och sludge i motorn löses upp och går i filtret. Oljan håller da mättet mycket länge, men filtrets överflata är fortfarande for litet till att ta imot all smuts i 3000 mil före det är fullt. Problemen oppstår når filtret går över i en bypass mode och inte filtrerar alls. Om man undrar på det här så skick in till analys och kolla. Några stora motorer har intervall på upptil 16000 mil afaik på oljan. Men då med en serie av oljefiltre för att ha nog filteröverflata. Om man är rädd för små partikler i oljan så borde dom flesta som tycker om sin bil eftermontera en magnet i sumpen. Hör aldrig någon tala om det. Jag har eftermonterat, funkar kanon!
det är bara att byta olja och filter om du vill, bilen ska ju inte nollas efter efter 6mån iaf, utan efter 12 och det görs ju då den servas hos ÅF, TS är ju ute efter att göra ett e3get oljebyte efter 6mån och det går hur bra som helst.

Du kan byte olja en gång i mån om man så vill det
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]