Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Relativt nybliven ägare av en V60 Twin Engine och grottar i detta med de olika näten av laddstolpar etc som finns.

Min bedömning är följande: Eftersom min bil inte kan snabbladda så går ju alla typer av laddstationer där man tar betalt per tidsenhet och liknande bort eftersom det sättet att ladda blir mycket dyrare än att köra på diesel. Det enda rimliga alternativet är laddstationer som antingen är gratis att använda (verkar vara på väg bort i mycket snabb takt) eller som tar betalt per kWh så att man får en rimlig prisbild.

Frågan är då om det finns något laddstationsnätverk eller liknande som funkar på det här sättet? Infon på nätet är knapphändig från de flesta nätverken, har lyckats lista ut att t ex Clever och Fortum verkar riktade mot snabbladdning och ta betalt per tidsenhet. Därför tänkte jag att det säkerligen finns någon fanatisk Twin Engine-åkare här som redan har listat ut detta och hoppas att denne vill vara vänlig nog att dela med sig :-)

I mitt fall är det främst när jag är ute på resande fot och ändå gör stopp på ca 30-90 min för kundbesök eller lunch osv som jag skulle vilja kunna ladda lite.
Har dom verkligen gjort så att det är så dyrt att ladda att det blir billigare att köra på diesel? då är nog hybridmarknaden död snart.

Är du säker på att du ränker/räknar rätt? jag säger inte att du har fel, men som du själv säger, gratis laddning kommer försvinna helt så småningom
Det är snabbladdarna som är dyra och där har vissa per tidsenhet. Har man en bil som kan snabbladda blir det ungefär samma kostnad som de som tar betalt per kwh.

Däremot brukar inte vanliga destinationsladdare kosta per tidsenhet.
Jag har laddat några gånger vid dom olika ladd-gatorna i Stockholm. Kostnaden per kwh är runt det dubbla mot för att ladda hemma, men ändå fortfarande bra mkt billigare än att köra på diesel. (runt 2-2.50kr/kwh.)

När jag ska någonstans där jag inte varit brukar jag ta en titt på uppladdning.nu för att se om det finns några laddare i närheten.

Laddare som finns i garage brukar för övrigt vara gratis/ingå i priset. Lika så de som står vid köpcentra samt IKEA.
Snabbladdare, d.v.s CSS och Chademo-laddare bör man som hybrid ägare hålla sig ifrån. De är inte tänka för långsam laddning, vare sig prismässigt eller mängd. (man blockar ju en snabbladdare samtidigt som man inte ens tar ut en tiondel av vad den kan ge.)

Vilken stad bor du i? Var brukar du parkera? :)
Kolla på goincharge.com eller deras app. De har både snabbladdare och vanliga och du kan sortera på den kategorin så du endast ser normalladdare. Snabbladdare är ju inte tänkta till dig som kör hybrid. Jag kör ibland jobbets Nissan leaf och då är snabbladdning värdefull, men inte med en hybrid.

Har du laddstation hemma? Det är ju där man ska ladda sin hybrid. Snabbladdning på stan är för rena elbilar.

För de som kan skaffa bil via jobbet är hybridmarknaden väldigt levande, se Volvos leveranstider så ser du att du inte behöver oroa dig över att den dör.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]