Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller fortfarande på att leta bil, förra objektet såldes dagen efter att jag var och kollade. Marknaden är visst hetare än jag trodde :-D

Det verkar vara brist på bensinbilar och diesel är ju inte rekommenderat om man kör kortare sträckor. Jag kommer ha 1,5 mil till jobbet, så jag kommer få svårt att nå upp i 2500-3000 mil per år.

Förvisso är dieslarna inte så mycket dyrare i inköp, hur ser det ut med servicekostnader? Skatten och försäkringen blir tillsammans 5-600 dyrare för en d3 kontra t3.

T3an var trevlig att köra iaf, har inte testat D3 men antar att man har lite bättre bottendrag och tappar mer på högre varv.

Bränslevärmare med VOC står på måste-listan, likaså dragkrok (fast det går att snacka till sig i affären om det inte sitter monterat).
Helst vill jag ha S60, V60 ser inte så tokig ut men verkar kosta lite mer trots större utbud.
Digitalt 8" instrument och 7" i mittkonsollen är också krav.
T3 eller D3 motor, helst manuell.

Driver support /intellisafe verkar smidigt, men jag kan leva utan det.
R-design gör mycket för både inredning och utseendet, föredrar det över summum för keyless och elstolar inte är nödvändigt imo.

Tl;Dr är dieslarna dyrare i service än bensinare?
klirre skrev:Jag håller fortfarande på att leta bil, förra objektet såldes dagen efter att jag var och kollade. Marknaden är visst hetare än jag trodde :-D

Det verkar vara brist på bensinbilar och diesel är ju inte rekommenderat om man kör kortare sträckor. Jag kommer ha 1,5 mil till jobbet, så jag kommer få svårt att nå upp i 2500-3000 mil per år.

Förvisso är dieslarna inte så mycket dyrare i inköp, hur ser det ut med servicekostnader? Skatten och försäkringen blir tillsammans 5-600 dyrare för en d3 kontra t3.

T3an var trevlig att köra iaf, har inte testat D3 men antar att man har lite bättre bottendrag och tappar mer på högre varv.

Bränslevärmare med VOC står på måste-listan, likaså dragkrok (fast det går att snacka till sig i affären om det inte sitter monterat).
Helst vill jag ha S60, V60 ser inte så tokig ut men verkar kosta lite mer trots större utbud.

R-design gör mycket för både inredning och utseendet, föredrar det över summum för keyless och elstolar inte är nödvändigt imo.

Morsan kör diesel med 3 km till jobbet :D Hon ränner dock iväg till köpcentret 6 mil enkel resa ett par gånger i veckan. Är det för regenerationen du undviker diesel? Det löser man genom att ta sig en tur på landsväg i 30 min. Att den inte hinner bli varm fixar dieselvärmaren. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

svergie2 skrev: ons 10 okt 2018, 12:39
klirre skrev:Jag håller fortfarande på att leta bil, förra objektet såldes dagen efter att jag var och kollade. Marknaden är visst hetare än jag trodde :-D

Morsan kör diesel med 3 km till jobbet :D Hon ränner dock iväg till köpcentret 6 mil enkel resa ett par gånger i veckan. Är det för regenerationen du undviker diesel? Det löser man genom att ta sig en tur på landsväg i 30 min. Att den inte hinner bli varm fixar dieselvärmaren. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Regenerationen går säkert att lösa, jag är mest rädd att dieselbilen är dyrare att underhålla. Bilen är dyr nog i inköp så kan man hålla nere underhållskostnaderna är det bara bra. Visst drar en diesel något mindre, men skillnaden blir ju mindre om man kör få mil på året.

Dessutom verkar det lite lockande att kunna åka till bsr och få ut 230hk ur t3an när ev. garantier gått ut ;-)
klirre skrev: sön 14 okt 2018, 12:09 Ny fråga, vad är skillnaden på d3 och d3e? Antar att e har nåt med miljö att göra, är det att bilen kom med 16" fälgar?

Exempel: https://mobil.blocket.se/annons/kronobe ... n/79953976

Vad tycker ni om priset på bilen? Relativt välutrustad och låga mil.
D3e reggades mycket riktigt med 16".
Dock kan man montera annat, det är mig veterligen ingen som kollar.

Jag tycker den bilen ser helt okej ut :-)
Inte än, har en månad till på mig innan det drar ihop sig till flytt så hoppas nåt dyker upp. Skulle kolla på en V60 T5 idag, men den såldes inom ett dygn från att annonsen kom upp på blocket :P

Det känns som att allt bensindrivet med utrustning över kineticnivå försvinner snabbt från marknaden, trots att ev.dieselförbud inte kommer gälla euro6 på ett bra tag.

Som jag redan skrivit innan är jag mest ute efter bensinbil för att jag kommer köra korta sträckor och vill slippa använda värmaren mer än nödvändigt.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]