Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en v60 CC D4 classic 2018 (Demo)och kör inte många mil om året . Nåt att tänka för det ?
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Rubriken. Kom igen nu.
Användarvisningsbild
av fjohan82
ROW skrev: mån 17 sep 2018, 16:00 Har köpt en v60 CC D4 classic 2018 (Demo)och kör inte många mil om året . Nåt att tänka för det ?
Jag tänker på partikelfiltret.
Är dina resor av kortare karaktär så kommer filtret sätta igen sig med tiden, men det kommer upp en varning om så är fallet. Då räcker det oftast att köra en längre runda så bilen blir varm och filtret får möjlighet att bränna ur sig.
Service ska göras var 12:e månad oavsett om bilen har rullat 300 mil/år eller 3000 mil/år.
Användarvisningsbild
av moose
Har du kört mindre än hälften av serviceintervallet kan man även göra en oljeservice istället efter 12månader. Annars är väl rådet kör mer nu när du har ny fin bil, köp fina tillbehör så som hjul, takräck mm. :-)
Är det där någon officiellt erkännande från tex Bilia att man kan göra så?
Jag har kört ca 1000 mil på ett år nu och intervallet är ju 3000 mil.
Vill ju gärna ha stämpeln i boken, annars hade jag lätt kunnat byta oljan själv.
Ankle skrev: mån 17 sep 2018, 22:13 Är det där någon officiellt erkännande från tex Bilia att man kan göra så?
Jag har kört ca 1000 mil på ett år nu och intervallet är ju 3000 mil.
Vill ju gärna ha stämpeln i boken, annars hade jag lätt kunnat byta oljan själv.
Det är väl anpassad basservice den heter....
Nej, det är från Volvo. Det står ett stycke om det i serviceboken om vad som avgör.
Antingen körsträcka, tid (12 månader) eller motorns gångtid.
Serviceindikatorn är din vän på vägen.
Vad jag förstått "får" man inte göra en Anpassad service mer än varannan gång.
På min bil innebär anpassad service att man inte uppdaterar mjukvaran i bilen, byter inte kupefiltret samt gör inte rent rutan framför city safety-kameran.
Cotag skrev:Vad jag förstått "får" man inte göra en Anpassad service mer än varannan gång.
På min bil innebär anpassad service att man inte uppdaterar mjukvaran i bilen, byter inte kupefiltret samt gör inte rent rutan framför city safety-kameran.
Precis!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]