Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorn skakar och piper lite svagt efter avstängning på Volvo S60 2.0T 2011.

Kort video av det som numera är best case scenariot på 47 sekunder:
https://youtu.be/MW21fm0GrY0

För nån vecka sen så "glödtände?" motorn så kraftigt i ca 5 sekunder att hela bilen skakade, vilket gav mig en smärre chock och fick mig att tro att motorn havererat.

Efter det har den börjat "glödtända?" halvkraftigt nån gång då och då och småruskar annars, och innan dess var det bara en minimal skakning när man stängde av den på mellan tummen och pekfingret max hälften av det i videon som man knappt tänkte på.

Nån dag innan den riktigt kraftiga "glödtändningen?" då hela bilen skakade så hade den börjat skaka lite mer vid avstängning, men det trodde jag bara var nåt temporärt som kanske berodde på dåligt bränsle eller annan bränslekvalite som motorstyrsystemet behövde anpassa sig till för olika kedjor har olika raffinaderier och oljekällor, fast nu vet jag att det var starten på dessa problem.

Men oftast skakar den inte mer än så här numera, så detta är nya best case scenariot som sker varenda gång sedan det började, och nån gång då och då halvkraftigt, men vem vet när det blir en riktigt rejäl igen?

Detta kanske inte är normalt (inte ens småruskandet) och kan det vara något som är löst eller trasigt som orsakar detta, t.ex. trasig/skadad motorkudde eller motorfäste i kombination med dåliga tändstift som blir så varma att de glöder efter avstängning eller igensotning, och läckande spridare eller kasst motorstyrsystem ?

Hittade också ett par intressant foruminlägg där detta symptom är välkänt på Volvo 850 och beror på att styrreläet till motorstyrningen är dåligt och inte stänger av i tid efter avstängning, och/eller ev läckande spridare.

Kan det ha blivit samma problem på min fast det enligt verkstaden är så att det reläet är övervakat på min motor och integrerat i motorstyrenheten och då skulle generera en felkod vilket inte sker?

https://debatt.passagen.se/fritid/motor ... 50-606102

viewtopic.php?p=102136

Det krävs som jag förstått det två saker för att en bil ska glödtända och det är något som glöder som t.ex. sot elle rdåliga tändstift och antänder bränslet, och att bränsle kommer in i cylindrarna efter avstängning vilket kan bero på läckande spridare eller felaktigt motorstyrsystem/systemrelä, men forum inlägget gällde gamla 850 så kanske inte helt relevant .

Sen är det lite skumt att den piper svagt efter avstängning med, men enligt verkstaden så kan gasspjället göra så och är ingen fara.

Se min andra tråd om problemet vid kallstart som uppkom nån dag efter den rejäla glödtändningen:
viewtopic.php?f=70&t=144497

Skulle även vilja höra av andra Volvo ägare med fyrcylindringa 2.0T motorn eller någon av de nya fyrcylindringa t5, t4, och t3 om era motorer piper lite och skakar mer eller mindre vid avstängning?
Senast redigerad av 65 robbanvolvo, redigerad totalt 0 gång.
UPPDATERING! Har använt mig av datalogger funktionen i Torque Pro som loggar parametrar jag väljer till en komma separerad excelfil (valde en sekunds intervall men går att logga ner till 1/10 sek intervall om man vill) och lyckats fånga både en "normal" avstängning då den bara småskakar lite och en där den skakar betydligt mer. Det jag kunnat se är att den verkar tända efter avstängning både vid normal avstängning och då det skakar till rätt kraftigt.

Skillnaden mellan dessa två avstängningar är att vid normal avstängning tände den 22,5 grader före dödpunkten och vid den kraftiga skakningen 6 grader efter dödpunkten.

Dessa värden loggades av Torque Pro vid ca 450 varv på motorn vilket måste vara ca 1-2 sekunder efter jag tryckt på stopp, så det kanske inte är glödtändning som orsakar det utan att motorstyrsystemet faktiskt tänder efter avstängning och orsakar ett glödtändningsliknande symptom, och det ska det väl ändå inte göra?

Däremot vet jag inte om timing advance ger utslag endast på vexaxelgivaren (om min motor har en sån) som nog fortsätter ge utslag så länge motorn snurrar och då kanske inte kan användas för att tolka in nåt...

OBS! Har gjort en mer detaljerad loggning av en körcykel på ca 15 minuter med 1/2 sekunds loggningsintervall som ger bättre koll på vad som händer. Se inlägg längre ner för det och den bifogade Torque Pro loggfilen för er som vill grotta ner er i detaljer.
Senast redigerad av 11 robbanvolvo, redigerad totalt 0 gång.
Video på hur mjukt S60 2.0T kan låta när den stängs av

Efter mycket letande på Youtube hittade jag en bra video som som tydligt visar hur mjukt motorn på min bil kan låta när den stängs av vid ca 1:50 in i videon och i slutet vid 6:50, och den småruskar inte ens lite utan stängs av helt tyst och lugnt.

Bilen i videon ser ut att ha gått ca 8900 mil om jag såg rätt på mätaren så den har dessutom gått nästan dubbelt mot min.

Att torque pro loggarna ger indikation på att bilen faktiskt eftertänder (om man kan tolka dem så) även vid det jag trodde var en normal avstängning då den bara småruskar lite är ett tecken på att något är fel, för fortsätter den tända fortsätter den antagligen även spruta in bränsle vilket ger glödtändningsliknande symptom.

Man borde ta kontakt med Volvos motoringenjörer och be dem fundera lite på varför bilen verkar eftertända och ibland rejält för det kan bero på en bugg i programvaran eller nåt fel på motorstyrningssystemet.

https://youtu.be/AtL2CnA0H40
Senast redigerad av 2 robbanvolvo, redigerad totalt 0 gång.
Är mina skakningar rätt normala för min motor trots allt?

Var till en volvo verkstad som sa att detta (best case scenariot i min video) är ett rätt normal beteende för min motor eftersom den saknar balansaxalar och vissa motorer är mer balanserade än andra men ändå inom det normala. De säger att best case scenariot som var det enda de lyckades återskapa både första och andra gången den var in är rätt normal för min motor då den saknar balansaxlar, och inte är något farligt då bilen är bygg för att tåla det och mer än så.

Det är alltså en annan förklaring till varför bilen kan skaka rejält vid avstängning, för motorer skakar visst alltid lite från sida till sida och när man stänger av motorn så saktas dessa skakningar ner så de inte lägre hinner ta ut varandra, och då blir svängningarna större och mer kännbara i en bil utan balansaxlar i motorn, viket min inte har.

Om detta kombineras med mjuka eller trasiga motorkuddar eller motorfästen så kan det säkert orsaka rätt kraftiga skakningar och de på min bil kanske är rätt mjuka?

Antar att hur mycket en motor skakar naturligt på detta sätt vid avstängning kan skilja från motor till motor då ingen motor är exakt likadan som den andra.

Det kan med andra ord vara så att dessa skakningar är naturliga men tycker fortfarande det är väldigt suspekt att den ibland skakar betydligt mer och en gång riktigt rejält för jag kör oftast samma sträcka i normal motorvägsfart till och från jobbet så körsättet skiljer sig inte nämnvärt mellan gångerna.

Det är inte så att jag buskört med bilen de gånger den skakar kraftigare heller så det måste vara temperatur, luftfuktighet och väder som inverkar?

Jag har även låtit volvo verkstaden kolla upp bilen noggrant och spridarna fungerar som de ska, de hittar inga tecken på glödtändning och inga fel på kompressionen heller. De säger även att alla värden är inom programmerade toleranser för de olika givarna och sensorerna, och inga felkoder genereras heller.

Förklaringen är alltså då att det bara är min motors naturliga skakningar som förstärks vid avstängning, och då måste min motor vara lite mindre välbalanserad än den ryska S60'n i videon som stannar hur mjukt och fint som helst.

Men varför de börjat märkas mer kan man undra... kanske är så att när bilen var ny var motorkuddarna också fastare/hårdare men nu har den gått så pass långt att dessa börjar bli lite för mjuka och dagarna innan den rejäla skakningen passerat någon sorts gräns för mjukhet?

Det kanske skulle lösa problemet om jag bytte till hårdare motorkuddar, t.ex. de för T5'an som kanske är hårdare och borde passa...?

Frågan är om för mjuka motorkuddar eller motorkuddar som blir utslitna i förtid borde räknas som fabrikationsfel?

Men Volvo verkstaden nollställde också alla parametrar på bilen första gången den var in förförra veckan utifall att det blivit nåt fel på den adaptiv funktionen när de inte kunde hitta nån förklaring eller återskapa ens halvkraftiga skakningar.

Efter det var det inga halvkraftiga skakningar på en vecka från att ha varit 3-4 st på en dryg vecka mellan den rejäla som var på en måndag och första verkstadsbesöket som var på en fredag veckan efter då det var deras första lediga tid.

Sen gick jag och tvättade bilen i en automattvätt med underspolning i lördags veckan efter första verstadsbesöket...

Senare den kvällen när jag kom hem blev det en halvkraftig avstängning igen då den skakar ungefär 2-3 ggr längre och lite kraftigare mot i min video, och ytterligare en sån dan efter.

Sen har det inte varit fler sådana på ett par dagar nu så kan det tyda på nån sorts känslighet för vatten som hamnar på fel ställen vid automattvätt med underspolning, eller är det bara en tillfällighet?

Nån elektrisk komponent eller kontakt som har blivit dålig och känslig för fukt kanske, men inte nog dålig för att ge en felkod?

I vilket fall var jag förbi verkstaden idag 3 dagar efter senaste halvkraftiga igen, men inga fel hittades och endast best case scenariot uppstod trots många avstängningar, så ett gäckande fel.

Jag hade varit och tvättat bilen 2 dagar innan den rejäla skakningen vid avstängning med och tror det var samma dag som den började småruska mer vid normal avstängning, och ytterligare 2 tvättar mellan den och första verkstad besöket nästan 2 veckor senare med, så kan vatten i motorrummet orsaka detta?

Mitt motorrum är nog aldrig tvättat och är lite skitigt, och smuts som blir blöt/fuktig leder ström och kan orsaka överslag och krypströmmar, men varför det i såna fall inte genererar felkoder kan man undra?

https://www.answers.com/Q/Why_does_your ... urn_it_off
Senast redigerad av 31 robbanvolvo, redigerad totalt 0 gång.
Jag gjorde en ny dataloggning med Torque Pro i kväll och valde loggningsintervall på 1/2 sekund för att få bättre koll på vad som händer vid kallstart och avstängning och vi tar avstängningen först som var en "normal" avstängning där den småskakar lite.

Dessa värden hittar ni på raderna 2225 till 2228 i Excelfilen och ett par lustiga saker i den:

- Timing Advance ger utslag på alla dessa rader till och med när varvtalet på rad 2228 är nere på 0.
- Fuel trim bank short term 1 och Engine Load ger utslag på rad 2225 när den redan är är avstängd.
- Mass Air Flow Rate ger utslag på raderna 2225 och 2226.
- Throttle Position hoppar upp från 10 till 17% på raderna 2226 till 2228.
- Intake Mainfold Preassure är fortfarande 4 psi på raderna 2225 och 2226 innan det blir atmosfärsikt på 14 psi.
- Vakumet är fortfarande -10 på raderna 2225 och 2226.

För mig som lekman inom bildiagnos verkar detta starkt tyda på att tändsystem och bränslesystem faktiskt inte stänger av direkt utan jobbar på som vanligt ett kort tag efter avstängning, vilket kanske förklarar skakningarna?

Kan nån med erfarenhet av bildiagnos kolla på dessa rader och förklara för mig varför det ser ut så här?

Timing advance kan möjligen reagera på vevaxelgivaren som nog lever så länge motorn snurrar om det bara är det som påverkar det värdet, men de övriga värdena, beror de också på att de lever så länge motorn snurrar och inte kan tolkas som nåt?

Sen har jag funderat mer på om inte problemet kan vara att mina motorkuddar blivit för mjuka och åldrade så det skulle behövas nya bättre som dämpar mer, för min motor är uppenbarligen inte lika välbalanserad som den ryska s60 2.0t bilens motor i videon som inte skakade alls vid avstängning?

Verkstaden kunde i varje fall inte upptäcka något avvikande vid sin diagnos och säger att relevanta felkoder hade lagrats om värdena hade avvikit utanför programmerade toleranser.

Pipandet vid kallstart lyssnade den som var kvar när jag hämtad bilen på eftersom den hunnit kallna då, och han trodde det kunde vara nån ventil ( ej insugs eller utblås utan utanför motor) som läckte så det kommer de fundera vidare på.

Kallstarten i excelfilen är kanske inte så intressant men har rödmarkerat rad 142 där trycket går ner till 642 Psi i Fuel Railen och pipandet alltid upphör, sen tar det en liten stund innan varvtalet går ner till under tusen efter att kallstartsfunktionen slagit av som ni kan se på rad 177
Bilagor
Loggfil från Torque Pro.
(148.46 KiB) Nerladdad 35 gånger
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]