Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
mikebike skrev:Jag känner inte riktigt igen detta, men jag har ju en R-Design.
Med 329 hkr och 480 Nm, apropå "den starka motorn". 8)
Du läste mina tankar. Tråden handlar om en D4a som ska vara för motorstark.
Själv har jag en D5 med Polestaroptimering o BE PRO, vad nu det står för. Självklart är vinterdäcken en plåga men kör jag normalt ligger den som ett tåg på vägen. På sommaren har den gjort det även vid forcerad körning.

Till att börja med så skulle jag experimentera med däcktrycket o hjälper inte det så skulle jag fundera på om milen som står i mätarfönstret kan ha ett finger med i spelet då framvagnsdetaljer råkar nötas o med det även hjulinställning.
Men som sagt. Min var ett strykjärn fram till vinterdäcken o har sedan dess slagit om till 10 000mil. Självklart kommer det där strykjärnet nu börja svikta lite.
av rs1800
Har en V60 med R-design chassi och det är ju inte jätteinspirerande om man säger så, flyter lite för mycket på vägen tyvärr och relativt stötigt ändå.

Har bara testat Öhlins Polestar och det är ju riktigt fint. Har ingen erfarenhet av Polester Performance Parts chassit, men nyfiken att höra från er som bytt från R-Design till Polestar Performance chassi
Användarvisningsbild
av kristianmann
rs1800 skrev:Har en V60 med R-design chassi och det är ju inte jätteinspirerande om man säger så, flyter lite för mycket på vägen tyvärr och relativt stötigt ändå.

Har bara testat Öhlins Polestar och det är ju riktigt fint. Har ingen erfarenhet av Polester Performance Parts chassit, men nyfiken att höra från er som bytt från R-Design till Polestar Performance chassi
Min är en R-Design som jag har monterat Polestar Performance Parts chassit på. Det är så mycket mer inspirerende at köre nu. 8) Ligger plat på vägen och kränger nästen inte.

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Håller med att R-Design chassit inte är mycket att hurra över (även om jag känner sådana som tycker även det är helt stumt). Nu sitter det P* på bilen och det är vad som borde setat där från början. Ibland kan det kännas lite stötigt på dåliga vägar/vintern, men det känns som P* paketet adapterar sig snabbare och klarar vissa ojämnheter bra mycket bättre än R-Design. Nu känns det aldrig som om bilen vill ut när man svänger i cirkulationsplatserna, ligger som tapetklister jämfört med en "vanlig" bil och den lutar aldrig "ut" även om du kör betydligt snabbare.

Som någon ovan nämnde så är det mer gokartstyrning, bara att vrida på ratten...
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Kapar tråden lite.
Har bilen i signaturen, en 2013, och tycker att den understyr alldeles för mycket, ända tills man trampar på rejält och bakänden börjar driva. Då ändrar den karaktär till kraftig överstyrning vilket gör bilen svårkörd när man vill ha lite roligt bakom ratten.
Läser att flera rekommenderar styvare krängningshämmare bak och det är jag helt inne på att testa, men har någon bytt från Volvos original sportchassi (fjädrar) till t ex H&Rs sänkfjädrar som Vparts säljer och i sådant fall, hur påverkar det väghållning och komfort?
av nilsstockholm
kapar tillbaka tråden. kan någon redogöra för vad som skiljer i specen på r design chassi och det som jag har. kollade på polestar och såg att det var dämpare och fjädring var lite styvare. Försökte hitta krängningshämmare, hittade inget. Har de olika modellerna av v60 olika, är det grövre dämpare på tex t5?
av JE Jr
Det är nog svårt utan att veta specen, det har funnits flera olika chassisättningar, std, touring (mjukare), sport/R-Design och nu då Polestar Performance Parts.

R-Design har förutom andra fjädrar/dämpare/kränghämmare även fjäderbensstag fram (som folk brukar debattera om det hjälper eller inte, jag tycker det blir lite bättre instyrning iaf) samt mkt hårdare främre bussningar i bakre längsgående länkarmar

R-Design:
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=35894604

Standard:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31476186/

(Polestar och Twin-Engine har en ÄNNU styvare bussning där bak)

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]

Om inte tappen går helt in i hålet kom[…]

gummilist

Såg i helgen på min V60 2020 - att t&a[…]