Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pettan skrev:Gick ned till bilen för att vara säker på rätt VIN nummer, när jag gör sökningar på det online så visar det alldeles riktigt att jag har
Engine Code: D5244T15 och inte D5244T12 som bilia skrivit på servicepappret.

Τrots att Bilia har rätt VIN nummer så verkar de ha fått för sig att jag har en D4 konstigt nog. Det kanske inte gör så mycket sålänge som servicen inte är olik på en d4 mot en d5.
Däremot kan det bli frågetecken när jag ska sälja den, får prata med bilia om detta och de ändrar sina uppg. vid nästa service.

Var på en XC60 kan man hitta motorbeteckningen? Kunde inte hitta den under huven.
Om de uppdaterar någon mjukvara som hör till motorn kan det nog bli problem.

.
Kan det komma in mjukvara som gör att den beter sig som en d4 ?
Jag hade tagit kontakt med dem och lagt fram det du har som visar att dem gjort något fel så får dom rätta till och göra en uppdatering av motorns mjukvara.
Precis som du säger kan det bli strul för dig när du ska sälja.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
LagunaT skrev:Hej, mjukvaran behöver du inte oroa dig för, eftersom det är en D5a så får du mjukvara till en D5a :)
Per automatik? Mecken verkar ju tro att han jobbar med en D4...
volvoc70cab skrev:Gå in på
https://www.car.info/sv-se
så får du all information om bilen
Den informationen finns tidigare i tråden också. Men den ger nog inte något i detta fall. Det verkar ju som att alla uppgifter talar för att det är en D5. Det är "bara" Bilia som i sin data har fel uppgifter som det verkar. :wink:
LagunaT skrev:Vida läser ut bilen o hämtar mjukvaran och eftersom bilen är en D5a så blir mjukvaran till en D5a, oavsett vad meken tycker att det är för motor :)
Det är bra, så inte mecken tar bort typ 30hk vid service...
På en XC60 -15 är D4 AWD och D5 AWD exakt likadana femcylindriga motorer med dubbelturbo. Det enda som skiljer är mjukvaran.

Tidigare var det hårdvaruskillnader på femcylindriga D4 och D5, och på nuvarande VEA D4 och D5 är det också hårdvaruskillnader. Däremot inte på TS bil.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]