Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då jag använder dieselvärmaren flitigt på min XC60 2016 så får jag nu meddelande att batteridpänningen låg när jag försöker startar värmaren.
Så jag har nu köpt en laddare till bilen.

I instruktionsboken står det att man aldrig ska ansluta laddningen på minuspolen på batteriet, det ska vara en annan jordad punkt.
Så var bör man sätta den? Finns det en avsedd plats för detta?
Ingen speciellt avsedd plats, men det finns många platser att välja på. Ett tips är ju om det redan finns jordflätor, plattflätade kablar ofta mellan motorn och karossen. Sedan kan man sätta i skruvar som i sin tur sitter i karossen. Känner du dig osäker på en tänkbar plats så tag en ohmmeter eller testlampa. Håll det ena mätstiftet på den tilltänkta skruven/muttern. Håll det andra mätstiftet på motorblocket eller karossplåten och det ger signal eller noll ohm, så har du hittat jorden.
Vanligtvis finns det skruvar och muttrar nära batterilådan, men det går även att förlänga jordkabeln, den som går till snabbkontakten om du har en sådan (?) och sätta kabeln på någon skruv som du vet går till jord.
Vi antar att det är en Cteck du har köpt? Då pratar vi om den nedre kabeln på denna bilden, den med ringkabelskorna. Den röda fäster du på batteriets pluspol och den svarta på någon ledig jordskruv. Och kabeln går som sagt att förlänga om du vill det. Batteriladdaren ansluter du till den tvåpoliga kontakten. Vitsen med denna kabeln är att du behöver inte lossa batterikåpor och annat när du skall ladda. Du ansluter direkt.
Bild

(Bilden har jag lånat på nätet)
Se inringad skruv nära batteriboxen som du kan använda som jordpunkt. Jag har en Ctek Comfort Indicator som hänger ut ur låda för snabb inkoppling av laddaren.
Bilagor
jordpunkt.jpg
jordpunkt.jpg (445.5 KiB) Visad 3514 gånger
Det sitter en bra skruv under gallret snett uppåt höger också

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]