Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrisrolex
Har nyligen inskaffat mig en XC60 D4 Classic 2017 och har tidigare haft en Volvo V70N D5 2007.

Jag upplever att parkeringsvärmaren inte alls värmer upp kupén lika bra jämfört med min tidigare V70.
I den förra bilen så kändes det som en bastu och det var varmt och gött att sätta sig i bilen men i den nya bara ljummen.

Är det några fler ägare som upplever det samma? Kan jag själv ändra något i bilens klimatinställningar?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min V60 MY17 får inte samma värme i kupén som min V50 MY11 fick.
Visst blir det varmt, absolut, men inte samma kompakta värme som den tidigare kärran.
av III
fjohan82 skrev:Min V60 MY17 får inte samma värme i kupén som min V50 MY11 fick.
Visst blir det varmt, absolut, men inte samma kompakta värme som den tidigare kärran.
Kan inget om värmarna men också noterat det. Min förra v60 blev otroligt varm. Min nya blir inte alls lika varm. Mera lagom varm faktiskt. Klenare värmare eller vettigare styrning?
av grålle1
Manuell start som man låter gå blir det väldigt varmt om den får gå länge, typ 40-45min (jag brukar bara köra 20-25min).
Med ställd timer blir det lite lagom ljummet tycker jag (även om detta också innebär att värmaren går typ 40-45minuter).

Ovanstående exempel vid några enstaka minusgrader.

Så är iaf mina erfarenheter på min Classic
av grålle1
Och personligen kör jag alltid manuell start och ca 20-25minuter, för att spara batteriet och för att det "räcker" för isfri och ljummen bil. Motortempen är då nästan varm men sjunker något vid start.... det enda som stör mig är att inte värmaren stänger sig själv när motorn sen är uppe på rätt temperatur, den får stängas manuellt (annars går den sina 50-55minuter innan den stängs automatiskt).
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag får känslan av värmetemperaturen i kupén till hur kallt det är ute och på vilka grader man ställt in temperaturen på i ECC:n.
Har man höjt temperaturen på ECC:n genererar det mer värme till kupén från värmaren. Är det sen kallare ute så jobbar värmaren mer för att hålla temperaturen.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]