Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V60 som vid omkörning började gå dåligt så fick stanna i en parkeringsficka.
Den ger felmeddelande om "DSTC service erfodras" och "Motorsystem service erfodras" och motorn låter ungefär som den tappat en cylinder. Vid körning så varvar den max 2000rpm och är orkeslös. Provade starta om några gångar men fick samma fel men efter att ha kollat alla säkringar och startade den igen så gick den som vanligt och inga felmeddelanden. Började köra hemåt men höll mig på 60kmh, kom knappt 1mil och sedan började den likadant igen.

Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?
Det troliga är att bilen hamnat i något som kallas "Limp mode". Prova med att göra bilen strömlös (Lyft av en batterikabelsko) i några minuter, och prova sedan att starta om. Hjälper inte det får du ringa Volvo assistans. För har du servat bilen hos Volvo, har du det gratis. Jag hade exakt samma symtom och meddelanden i somras på min förra bil, en V50D2. Då var det skit i en spridare.
Konstant? Jag tyckte att din också gjorde det. Den gick ju en mil och blev sedan " började den lika dant igen". Jag körde sakta ett par kilometer till en bättre plats att stå i väntan på Volvo assistans. Jag ville inte "bråka" med bilen, så den fick åka bärgare till verkstaden när ändå Volvo assistans fanns på plats. Dessutom fixade bärgarkillen en hyrbil (gratis) åt mig. Att det blev början på mitt bilbyte har inte med att min V50 inte blev bra igen att göra, för det blev den, utan att hyrbilen var en V60CC. Den gav mersmak.
Ivanhoe1 skrev: Tyvärr hjälper inte ditt bilbyte mig med kul du blev nöjd.
Det hade jag ingen förhoppning om. Hoppas att du får fart på din bil.
Kan det vara så att du råkat ut för samma dilemma som min kompis för några år sedan, han hade då en V70 T4 som också blev orkeslös, de byttes turbo på Volvo verkstad men inget hjälpte. Då var de en mekaniker som tog bort locket till kamrem, då såg man att en mus hade fastnat i remmen och följden blev att remmen hoppat 2 steg. fixa kamremmen på rätt plats så fungerade allt som de skulle igen.
Kanske inte just detta har hänt din bil men som Gunde Svan säger, inget är omöjligt.
I våras när jag körde i en brant lång backe i klassiskt göteborgsväder (ösregn) så råkar jag ut för exakt samma sak. Bilen tappar plötsligt ALL kraft. I ren panik så ser det ut som alla lampor blinkar samtidigt på displayen. Slängde mig snabbt till filen längst till höger och på med varningsblinkersen. Det var med nöd och näppe som jag på ettans växel tog mig upp för backen. Väl uppe är jag framme på jobbet. I displayen har alla lampor slocknat, men det står fortfarande ”DSTC- service erfordras”. Efter jag parkerat så testar jag att starta om bilen. Felet kvarstår. Ringer bärgare efter lunch som ska komma och bärga bilen hem. När han startar bilen så fungerar den klockrent och ingen lampa lyser. Vi beslutat att jag själv kör bilen till verkstad för utläsning av felkoder. Väl på plats på verkstaden så finns inga felkoder. Det enda som syns är att motorlampan hade tänt sig under färden (vilket troligtvis gjorde initialt. Men jag hade panik och missade det).
Detta var som sagt i våras. Inget har gjorts med bilen sedan dess.
Förra veckan var det dags igen. Denna gång var det sambon som satt bakom ratten. Samma sak återigen: orkeslös bil som knappt orkar framåt och samma felmeddelande: ”DSTC...”. Sambon tog sig till ett lämpligt ställe att stanna och startade om bilen och symptomen är borta. Men han fick stanna på samma sätt 2ggr till under de sista 5km som var hem. Nu är bilen återigen på verkstad. Felet visar sig inte när man testkör men nu visar den istället felkod. Domen blir att byta insprutare. Ex antal tusen fattigare blir vi nu, men vi (läs jag) slipper iallafall ångest när man sätter sig bakom ratten.
V60 D2-11
Exakt det hade jag på en S40 1,6D. Det visade sig vara luftröret mellan turbon och insuget som fått en spricka.
Yttrade sig i ett väsande ljud (övertryck av luft) vid gaspådrag varvid den gick ned i "limp mode". Nytt rör = fixat!

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]