Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Turbodanne skrev:.........jag tror inte Volvo sätter last och drag vikter för att jävlas heller, nån tanke finns det ju bakom det.
Någon anledning finns det förhoppningsvis. Måste vara dom svenska körskolorna som haft ett finger med, dom vill tjäna lite pengar på B96 kort. :wink:

När Volvo gjorde 945 så var lastvikten faktiskt löjligt låg. Totalvikten var på slutet 1995 kg. Du kunde då dra ett 1500 kg hästsläp. Detta var ett STORT önskemål från kunderna.
Turbodanne skrev:Men det är väl inte Volvo som sätter reglerna?

Väldigt mycket gnäll på Volvo , det är ditt egna fel att du inte kontrollerade bilen du köpte stämde överens med dina behov.
Kanske är löfven som sätter vikterna? klart det är volvo, och just 5kilo är ju löjligt,då man kan ta en 5kilo lättare bil i totvikt för att få dra löjligt ??:-/ , då många måste ta nytt kort för att få dra sin lilla plutt kärra, just för ynka 5kilo gör ingen som helst skillnad på kroken, det är verkligen så man undrar vad f.n tänkte man med för just 1000kilo kärran är ju vanlig, eller så backar man från att just välja xc60. ;-//
Jo fast i mångas ögon så är ju dragvikten värdelös oavsett om den är 995 eller 1005 kg, B96 eller BE krävs ändå. B96 är enkelt att ordna och är en hyfsad försäkring inför framtida bilbyten - tror knappast att bilarna blir lättare
x74 skrev: Kanske är löfven som sätter vikterna? klart det är volvo, och just 5kilo är ju löjligt,då man kan ta en 5kilo lättare bil i totvikt för att få dra löjligt då många måste ta nytt kort för att få dra sin lilla plutt kärra, just för ynka 5kilo gör ingen som helst skillnad på kroken, det är verkligen så man undrar vad f.n tänkte man med för just 1000kilo kärran är ju vanlig
Gränsen måste sättas någon stans. Visst går det att lätta 5 kilo på något. Men den som har ett släp med totalvikt 1.020 kg kanske vill att de ska lätta med ytterligare 20 kilo o.s.v. Tänker man dra släp i "gränszonen" rekommenderar jag B96.
SvenB skrev:
x74 skrev: Kanske är löfven som sätter vikterna? klart det är volvo, och just 5kilo är ju löjligt,då man kan ta en 5kilo lättare bil i totvikt för att få dra löjligt då många måste ta nytt kort för att få dra sin lilla plutt kärra, just för ynka 5kilo gör ingen som helst skillnad på kroken, det är verkligen så man undrar vad f.n tänkte man med för just 1000kilo kärran är ju vanlig
Gränsen måste sättas någon stans. Visst går det att lätta 5 kilo på något. Men den som har ett släp med totalvikt 1.020 kg kanske vill att de ska lätta med ytterligare 20 kilo o.s.v. Tänker man dra släp i "gränszonen" rekommenderar jag B96.
Fast 1000kilo och 750 kärran är ju vanlig betänk, finns de som bara kör kärra då och då, äldre kanske och ok´s 1000 kilos kärra, behöva kosta på sig ett kort då för att få köra kärran? när det som sagt handlar om 5kilo, de som tar skola kostar det dom säkert 3000kr :-(O)
Hade XC60 D5 Manuell 2013, den landade också på 2505, mycket surt, men fick mig att komma iväg och ta BE, läsa en massa teori som jag efter 30 år med körkort måste erkänna var ganska bra att få uppdaterad, och två körlektioner i körskola löste problemet, skönt att inte längre behöva bry sig....
x74 skrev:
Fast 1000kilo och 750 kärran är ju vanlig betänk, finns de som bara kör kärra då och då, äldre kanske och ok´s 1000 kilos kärra, behöva kosta på sig ett kort då för att få köra kärran? när det som sagt handlar om 5kilo, de som tar skola kostar det dom säkert 3000kr :-(O)
En annan väg att gå, är att inte lägga släpens totalvikt så högt. Man behöver sällan så hög tillsatsvikt för att köra ett lass till soptippen :D
Håller med om att ändra totalvikten på släpet är en väg framåt, men det fungerar ju inte när det är Cirkel K som äger släpet :wink:

När det gäller att ta kostnaden för ett B96 eller BE så måste det jämföras med kostnaden/straffet för olovlig körning, när du sitter med Polisen!
Grundregeln vid olovlig körning verkar vara 30 dagsböter när man råkar ut för det första gången....
troubleshooter skrev:Håller med om att ändra totalvikten på släpet är en väg framåt, men det fungerar ju inte när det är Cirkel K som äger släpet :wink:
Nej det stämmer ju. Men om detta är ett stort och ofta förekommande problem, skulle någon släpvagnsuthyrare kunna minska tillsatsvikten och därmed totalvikten med 5 kilo som konkurrensmedel. Men skämt åsido, med möjligheten att skaffa sig B96 så tror jag problemet inte är så stort.
Nej, B96 är en enkel uppkörning som visar att du kan hantera ekipaget, något som jag förutsätter att de flesta är kapabla till när de
hänger en släpvagn bakom bilen, annars kan ett mindre hyrsläp i ett dygn göra susen för att träna upp manövreringen av släpet,

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]