Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1200610
Bara en kommentar till detta att väga bränslekostnader mot kostnader för motorvärmare. Man kan naturligtvis titta direkt i plånboken och se vad man har råd med för stunden. Men om man vill se på lite längre sikt, så är det ju så att en motor som har fått arbeta under mer gynnsamma förhållanden, inga eller sällsynta kallstarter, jämfört med en motor som alltid har kallstartats, så säger det sig själv. En motor med värmare har haft ett bättre och fördelaktigare liv. Sedan finns det ju en åsikt om miljön också, men det lämnar vi åt sidan för det blir en oändligt lång diskussion.
Låt oss göra en liten jämförelse. I min motor skall man byta olja var 1000 mil. (V70 2.0F) Det finns debattörer som "får ont i magen" av att läsa sådant. Men mig stör det inte alls. Jag vet att jag har en motor som har en fräsch olja med måttliga mängder föroreningar som inom kort kommer att sköljas ur. Och för den som undrar, jag har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare också.
av kicken
#1200631
SBergdahl skrev:Nu har ju bilen I och för sig värmare redan bara att den råkar vara bränsledriven.

Men med 5 km till jobbet är det väl snarast läge att köpa en cykel för pengarna..
Du har så rätt, cyklar gör jag fram till vintern, då jag bor lite utåt landet så det går inte att cykla på vinter :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200636
Då så :-)

Vad drar en dieselvärmare i timmen? En liter? Blir ju inga stora summor på en vinter om den går en kvart eller så två gånger om dagen.

Ska det vara lönt med slangvärmare ska den nog ha cirkulationspump.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1200660
SBergdahl skrev: Ska det vara lönt med slangvärmare ska den nog ha cirkulationspump.
Det blir ju självcirkulation av det varma vattnet om värmaren är vettigt monterad.
av ErikNilsson
#1200746
De gånger man skvättkör skulle det vara skönt med elvärmare (tänker på rekommendationen att inte ha värmaren igång längre än man ska köra)

Personligen skulle jag nog skaffa om jag hade tillgång till uttag av den och ovan nämnda fördelar.
Men nu kostar parkering med uttag 1300kr extra per år samt att det blir längre att gå och ingen uppsikt över bilen (tappar även möjlighet att nå bilen med nyckeln). Så då talar det emot.

Men är det bara engångskostnaden som talar emot skulle jag skaffa det :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]