- tor 28 sep 2017, 09:18
Bara en kommentar till detta att väga bränslekostnader mot kostnader för motorvärmare. Man kan naturligtvis titta direkt i plånboken och se vad man har råd med för stunden. Men om man vill se på lite längre sikt, så är det ju så att en motor som har fått arbeta under mer gynnsamma förhållanden, inga eller sällsynta kallstarter, jämfört med en motor som alltid har kallstartats, så säger det sig själv. En motor med värmare har haft ett bättre och fördelaktigare liv. Sedan finns det ju en åsikt om miljön också, men det lämnar vi åt sidan för det blir en oändligt lång diskussion.
Låt oss göra en liten jämförelse. I min motor skall man byta olja var 1000 mil. (V70 2.0F) Det finns debattörer som "får ont i magen" av att läsa sådant. Men mig stör det inte alls. Jag vet att jag har en motor som har en fräsch olja med måttliga mängder föroreningar som inom kort kommer att sköljas ur. Och för den som undrar, jag har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare också.
Låt oss göra en liten jämförelse. I min motor skall man byta olja var 1000 mil. (V70 2.0F) Det finns debattörer som "får ont i magen" av att läsa sådant. Men mig stör det inte alls. Jag vet att jag har en motor som har en fräsch olja med måttliga mängder föroreningar som inom kort kommer att sköljas ur. Och för den som undrar, jag har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare också.