Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
Jag har haft min xc60 classic d4 awd i ca 2mån nu och jag är väldigt nöjd med bilen. Jag är faktiskt överraskad över att en bil som funnits i 9 år är så pass bra och känns så pass ny.

Jag undrar om många ändringar/justeringar har gjorts under dessa 9år. Jag vet att bilen fick ett ansiktslyft 2014 och jag vet vad som uppdaterades då. Men bortsett från det, justeras bilar hela tiden och förbättras? Om jag tex skulle köra en MY10, skulle den kännas likadan?

Hur känner ni andra, håller ni med?

/GH
Jag kör också en XC60 D4 AWD -17 sedan några månader. I det stora tycker jag den känns modern fortfarande trots sin ålder. Det som skvallrar mest om att det är en gammal bil är drivlinan. Växellåda, och framförallt motorn känns inte så 2017 med sitt knatter och vibrationer.
KrilleW skrev:Jag kör också en XC60 D4 AWD -17 sedan några månader. I det stora tycker jag den känns modern fortfarande trots sin ålder. Det som skvallrar mest om att det är en gammal bil är drivlinan. Växellåda, och framförallt motorn känns inte så 2017 med sitt knatter och vibrationer.
Jag kan hålla med om att växellådan inte är super mjuk. Man känner av när bilen växlar ganska tydligt. Jag har inte märkt att motorn vibrerar dock låter det en del i kupen när man gasar på.
Man har varit ganska försiktig med ändringar, det är ju ändå Volvos storsäljare, men vågar inte ta ut svängarna allt för mycket. Bortsett från införandet av sensus under slutet av MY11 och faceliften MY14 har det inte gjorts några större förändringar. Lite olika motorer har tillkommit och försvunnit, men så mycket mer än så är det inte.

Jag är fortfarande sjukt nöjd med min MY09 som jag haft i sex år och kört 12000mil med, den har nu rullat 17.000mil totalt.
Min kollega har en MY12 som jag fick låna för ett tagsedan.
Körde den när hon precis hade hämtat ut den som ny och tyckte då att det var en kanon fin bil.

Nu upplevde jag så klart att det fortfarande är en fin bil, men hennes driva lina, 5cyl awd och automat upplevde jag som mycket äldre än min Vea i V60:in jag normalt kör, samt att jag upplevde den som ganska trögstyrd.
En mindre detaj som kanske är uppdaterad sedan länge, men som jag ändå la märke till : hon har en momentum, men tyg i dörrarna, jag får en momentum men med "skinn" i dörrarna, bättre känsla helt klart!

Skall bli spännande och se om jag upplever samma saker på våran beställda XC60 Classic..
Användarvisningsbild
av EjS
Min gamla 2009 D5 Aut har gått runt 24.000 mil. Och det är den bil jag haft som efter så lång tid känns så fräsch och tight i al mekanik.
Har kört både VW, Toyota och Cadillac lika långt och XC60 slår allt.
Jag tror inte det blir lika bra med nya Volvo modeller men det får tiden visa.
Tycker det verkar som att FMC kanske inte var en god Volvo ägare men verkar som de fick bygga kvalitetsbilar under den tiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]