Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andake84
Fick nämligen fylla på 0,5l olja idag då bilen varnade. Såg då att glykolen i behållaren ser lite ljusbrun ut. Vet ej om det är behållaren eller något annat som gör att det ser brunt ut.
av Rådlös
En fråga som ständigt återkommer. Du skall inte bry dig om färgen på glykol för det har ingen som helst betydelse vilken färg det är. Glykol som är avsedd som frysskydd i motorfordon kan ha vilken färg som helst. Det finns ingen färgkod för detta. Det är glykolfabrikanten som väljer vilken färg han skall använda. Ren glykol är färglös.
Däremot skall du bry dig om vilken sorts glykol du har. Det finns två sorter till motorfordon. Etylenglykol som är den överlägset vanligaste och förhållandevis billigaste, men klart giftigaste. Sedan finns det Propylenglykol som anses vara mer miljövänlig, men den är ingen hälsodryck. Den är dyrare och tämligen ovanlig. Båda dessa glykolsorter kan ha vilken färg som helst. Även samma färg i båda fallen. Det är texten på dunken/flaskan som är viktig när man köper den. Etylenglykol eller Propylenglykol. Man skall inte blanda dom här två sorterna. Då blir det en brun sörja av det och rykten säger att det kan bli slamklumpar som hotar att sätta igen kylsystemet. Man kan inte heller mäta någon lägsta fryspunkt med några instrument om glykolerna är blandade.
Etylenglykol är som sagt vanligast och Volvo häller det i bilarna om det inte kommer andra direktiv. Och färgen har ingen som helst betydelse eller inverkan. Du kan t.o.m. blanda dom hur du vill så länge du håller dig till samma sort. Om din glykol i expansionskärlet är klar och genomskinlig men färgad så är allt väl.
All glykol som är avsedd för motorfordon innehåller ett korrosionsskydd, (ett rostskydd) Det fungerar i två år. Sedan är det förbrukat. Volvo säger sig ha koll på detta men dom säger inte vad det är som dom har koll på. Dom säger bara att glykolen (kylarvätskan) byts vid behov. Och jag har aldrig hört talas om något instrument som dom kan kolla korrosionsskyddet med. Någon annan som vet får gärna berätta om ni vet något annat.

Ett tillägg: Jag ser nu att du och en annan skrev medan jag satte ihop min text. Om du är undrande över detta med brun glykol, så tycker jag du skall suga upp en slatt, kanske en decilter och visa upp för den som senast har gjort service på bilen. Om du har koll på fakturor eller verkstadsspecar så leta igenom om det står att dom har kompletteringsfyllt tidigare och vilken sort. Med tanke på att det kan vara ett fel begånget (läs min text igen) så bör du inte bara låta dig nöjas med några enkla bortförklaringar. Och för din egen hälsa, sug inte med munnen om du suger upp glykol. Försök fixa en pump av något slag.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]