Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
rojo8515 skrev:Jag har kört mycket med stora tunga släp efter min XC60. Det är en perfekt dragbil, och överhänget till dragkroken är väldigt kort.

Jag har alltid minst 100 kg kultryck, ibland 150 kg för då går släpet mycket stadig efter bilen.

AWD-modellen har 90 Kg kultryck i regbeviset, inga problem alls. Skulle du mot förmodan bli stoppad och de vill väga ditt ekipage, säg åt polisen att du inte vill koppla loss husvagnen från bilen bara.

Förmodligen har du ändå överlast då husvagnar brukar väga lite mer än vad som står på pappret + allt man har i vagnen förstås....
Exakt, 90 kg står det i regbevis och på kroken på AWD. Jag har en FWD och där står det 75 i papprena men 90 på kroken.

Det måste väl medföra några risker att ha 150 kr om det maximala kultrycket är 90?
av trasker
andjan skrev:Beror vilken modell tydligen

http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... e8004ed71e
Det finns ju ett mönster där. De bilar som har högre maximal dragvikt har högre maximalt kultryck.

Enligt tabeller ska mitt maximala kultryck på en XC60 FWD vara 75 kg men på draget står det 90 kg.

Jag tolkar det som att det inte är skadligt för bilen att åka med 90 kg på min bil. Det är klart att det blir mindre tryck på däcken fram, vilket på vintertid när det är halt säkert medför sina egna problem.
av trasker
Nu har jag testat att köra med kultryck som enligt vågen var 90 kg. Vagnen var relativt olastad men vattentanken var fylld och 2 fulla gasolflaskor satt i. Detta gjorde att trycket blev 90 kg.

Ekipaget gick stadigt, men jag upplevde att på lite sämre vägar så blir det lite för mycket belastning på bilen, dvs vagnen trycker ner baken på bilen lite väl mycket i gupp.

Ska tömma vattentanken och se vad jag får för tryck och testa köra med lägre.
av trasker
Då har vi varit på en kortare tur och jag kan konstatera att 65 kg på kulan är ett behagligt tryck.

Jag har provat 90 kg, 75 kg och 65 kg.

De två tyngre tycker jag resulterade i att det ryckte och slet onödigt mycket i bilen. Man blir väldigt medveten om att det hänger en vagn där bak.

Med 65 kg minskade detta och det gick som på räls.

Vagnen vägde cirka 1560 kg vid tillfället,

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]