Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Vi ska byta XC60in mot en nyare XC60.

Har hittat exakt den utrustning vi vill ha till rätt pris, men det är ljus skinninredning i bilen.

Någon som har erfarenhet från att ha ljust skinn och barn?

Det bör tilläggas att vi är som barn vi vuxna också. Bilen används på riktigt, varje dag. Vi är inte personer som bara använder bilen till jobbet iförd kostym.

Är det bara att glömma ljust skinn och leta lite till?
av Rådlös
Grejen är väl att alla bilar mer eller mindre har dyrbar ömtålig klädsel bara för att hänga med i statusracet med dom andra fabrikaten. Eller kanske mot dom andra fabrikaten? (Jag får en känsla av att mycket av det här statusracet "styrs" från Tyskland? Och Sverige = Volvo tvingas hänga på mer eller minde motvilligt? På Volvo Amazons tid tillverkades det en modell med enklare och billigare utrustning på sådant som inte gällde säkerhetsutrustning. Sådant tänkande är bortglömt i dag.)
Vi försökte i Våran V70 -08 med en pläd som vi köpte på Biltema. Men det krävdes hål för att sätta fast bältena. Vi hade barnbarn i dagisålder då. Barnen satt på bälteskuddar. Klippa upp och sy kantskoning. Lite jobbigt om man inte är så jättevan att sy. Men baksidan på den här pläden var någon sorts dålig plastfolie, så när man hade klippt och sytt i den så var det som perforering på ett dasspapper! Det sprack i förlängningen på sömmar och hål. Upptill sydde vi fast knytband som vi knöt runt nackskydden. Det sprack också i sömmarna så småningom.
Så iden med pläden föll bort av sig själv efter en tid. Kan man hitta en riktig formsydd pläd till sin bil, så är det nog det bästa. Även i framsätena. Fråga en Volvobutik vad dom föreslår. Det finns ju som bekant massor av praktiska tillbehör till Volvobilar.
Sedan är det ju också så att skinnet i stolarna är inte vilket "skräp som helst". Det tål en hel del och det går att skyddsbehandla. Det finns dyra "Extra Super Värsting-medel" till extra super värstingpriser. Men man kan köpa i princip samma medel på IKEA för en förhållandevis måttligare summa. Alltså skyddsmedel för skinnmöbler. Inga medel hjälper dock mot repor som kan orsakas av vassa klädspännen och vassa hårda leksaker etc. etc. Där får man i stället bedriva exercis med barnen. "I den här bilen gäller följande: Bla, bla, bla!"
av Mumsmums
Har en XC60 med ljust skinn som idag är ca 1,5 år. Nu har vi inga småbarn längre men jag tycker inte det är något problem att ha ljust skinn. Det som syns mest är att jeans färgar av sig men det löser man snabbt med skinnrengöring. Har under dessa 1,5 år rengjort skinnet två gånger och då blir det i stort sett som nytt. Rengöringen tar max 30 min så det är inget jättejobb. (rengöring + smörjande/återfettande medel)
av Primus
Är inne på fjärde bilen med ljust skinn. Och barna i olika ålder har alltid funnits. Tycker inte det varit några problem. Det blir ju inte mer smutsigt det bara syns mer... Och då handlar det om att man kanske får tvätta klädseln någon extra gång. Men även det är ganska ovanligt. Och som någon skrev ovan, det som syns mest är färg från jeans.
Användarvisningsbild
av Perra83
Mörkt skinn ser oxå smutsigt ut. Smuts, damm, långt blont hår, ljust hundhår mm. ser ja hela tiden i min V60 med ALL inredning mörk. Mörkt skinn kan bli fult bara av en droppe vatten.
Hade ljust fint skinn i min gamla S60 och i 854R och 854 Turbo. Inga fel alls men jag gillar mörkt skinn mer.
av ateam1234
har 4 barn och en v70 med ljus klädsel samt en v70 med mörk klädsel...

tar helt klart med barnen i v70 med ljus klädsel...
i den mörka så syns ALLT mer eller mindre

sen som nån sa så är det bara att göra en rengöring då och då
Användarvisningsbild
av Mattiasvolvo
Jag har ljust skinn och skillnaden jämfört med förra bilen med svart tygklädsel är stor. Skinn i sig är lättare att hålla rent också. Instegen däremot blir repade när barnen klättrar in och ut. Jag får väl sätta ett skydd över, men barnen har blivit större nu ändå.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inte speciellt svårt att lära sina barn att trösklarna inte är trappsteg... Då är det värre med vuxna människor som man kanske inte vill tillrättavisa.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]