Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Du har rätt till kompensation för direkta kostnader som uppstått. Däremot blir ersättningen inte särskilt saftig, den blir ganska exakt vad du har kvitton på. I Sverige finns ingen kompensation för "krångel" eller liknande.
av christian6321
MrSthlm skrev:Just nu känns gravöl mer aktuellt. :(

Strulet har fortsatt.

Vid leverans funktionsfel bromsljus, sen har bilen varit inne en gång till men problem inte löst. (att bromsljus stökar känns dessutom allvarligt)

Just nu är bilen inlämnad igen och varit så några dagar.

Känslan av att va glad åt en ny bil för drygt 500kakor är noll.

Jag börjar fundera på juridiskt vad jag har för rättigheter, nån som har koll på vad som gäller? (visst är problemet helt löst så fine men då lär man förvänta sig nån form av saftig kompensation, för resor, vägtullar, förlorad arbetstid etc)

Ovanpå detta är jag inte helt nöjd med lädret på instrumentbräda men det är tydligen ok enl Volvo (dem har tydligen nån skala på vad dem släpper igenom och vad som åtgärdas) då läder är ett "levande" material.

Det hela har varit så taffligt skött, inte imponerad mest förbannad och lätt ledsen. Köpte en XC60 classic för att slippa just barnsjukdomar och skit och tänkte vänta ett par år med att köpa nya modellen.

Inte hänt något?
av MrSthlm
christian6321 skrev:

Strulet har fortsatt.

Vid leverans funktionsfel bromsljus, sen har bilen varit inne en gång till men problem inte löst. (att bromsljus stökar känns dessutom allvarligt)

Jag börjar fundera på juridiskt vad jag har för rättigheter, nån som har koll på vad som gäller? (visst är problemet helt löst så fine men då lär man förvänta sig nån form av saftig kompensation, för resor, vägtullar, förlorad arbetstid etc)

Ovanpå detta är jag inte helt nöjd med lädret på instrumentbräda men det är tydligen ok enl Volvo (dem har tydligen nån skala på vad dem släpper igenom och vad som åtgärdas) då läder är ett "levande" material.

Det hela har varit så taffligt skött, inte imponerad mest förbannad och lätt ledsen. Köpte en XC60 classic för att slippa just barnsjukdomar och skit och tänkte vänta ett par år med att köpa nya modellen.

Inte hänt något?
Hej

Sorry för sent svar, har varit på resa och inte besökt forumet på ett tag.

Min återförsäljare fixade bilen, var nån kontakt till bromsljuset som gjorde att givarn gick sönder hela tiden oavsett om dem satt dit en ny.
Så det blev lite mer att fixa än dem räknat med från början, det är väl där kommunikationen brustit.

Blev bra kompenserad, några tusenlappar på volvokortet samt hade jag oflyt och fick ett stenskott som gjort spricka i vindrutan, så dem bytte även den på goodwill.

Summasumarum mycket nöjd.

Hoppas det håller i sig :D
av christian6321
MrSthlm skrev:
christian6321 skrev:

Strulet har fortsatt.

Inte hänt något?
Hej

Sorry för sent svar, har varit på resa och inte besökt forumet på ett tag.

Min återförsäljare fixade bilen, var nån kontakt till bromsljuset som gjorde att givarn gick sönder hela tiden oavsett om dem satt dit en ny.
Så det blev lite mer att fixa än dem räknat med från början, det är väl där kommunikationen brustit.

Blev bra kompenserad, några tusenlappar på volvokortet samt hade jag oflyt och fick ett stenskott som gjort spricka i vindrutan, så dem bytte även den på goodwill.

Summasumarum mycket nöjd.

Hoppas det håller i sig :D
Skönt att det löste sig och lycka till med bilen

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
av Xanthopteryx

Strulet har fortsatt.

Skönt att det löst sig än så länge, men:
Vid reklamationsfel så har du rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst (om du varit tvungen att ta ledigt för att lämna in bilen),
och du har rätt till ersättning för resa med billigast lämpliga färdsätt (medelst bil enligt skatteverksberäkning 18:50 per mil), och
övriga omkostnader som kan finnas.
Du skall alltså kunna gå skadelös ur det hela (ej skadestånd nu alltså utan skadelös - det skall inte kosta dig något)
Säljaren har rätt att försöka laga felet, om jag minns rätt två gånger (eller var det tre? Lite vimsig nu efter sömnlösa nätter). Sedan
kan du ha rätt till att häva köpet alternativt prisreduktion.
Skulle det dessutom vara så illa att låt säga bromsarna falerar på grund av ursprungsfel så har du rätt till ersättning för de skador
som uppkommit (som mera vardagligt exempel så läcker kanske den nya diskmaskinen och parkettgolvet blir förstört).

Konsumentköplagen är det du skall läsa på lite om, vilket kan löna sig vid allehanda köp, vare sig det gäller strumpor eller bilar.

Sedan finns ju något som heter Garanti, och icke skall förväxlas med Reklamation.
Garantivillkoren kan vara fylligare än ovanstående och ge mer tillbaka, men det är upp till villkoren och säljaren/tillverkaren.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]