Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Hur och vad påverkas när detta är trasigt? Det är staget mellan fjäderbenslagringarna
IMG_20170509_180048.jpg
(Ska naturligtvis lagas)
av svedan
Trodde inte man hade det på dagens bilar?? Har det på min -68 Ford..
Montecarlo staget (kallas det) är för att göra framvagnen eller rättare sagt rambenen fram lite styvare och för att
tornen för stötdämpare och fjädrar skulle röra sig mindre.
Namnet säger vad det var från början dvs för "tävling". Men du får väl gå ner till max 80 knutar på skogsvägarna... :) :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
volvofantast skrev:Och hur märker jag att det påverkar bilen?,blir den konstig när man svänger eller vinglig?
Det är väldigt tveksamt att du känner någon skillnad på en Volvo med originalchassi.
EDIT: Detta gäller om staget sitter på plats eller inte... Topplagringen måste givetvis sitta fast med alla 3 skruvar!

.
av svedan
Jag utgår ifrån att det är de främre och om staget inte är på plats, påverkar det inte styrningen eller väghållning vid normal körning. Se det framifrån, att staget ska hindra att höger och vänster flygel viks ihop mot varandra (lite överdrivet).
Men fjäderbenstornet måste vara fastsatt med alla muttrar /bultar, annars får du problem. (jag vet inte hur de normalt sitter på din bil)
Användarvisningsbild
av rob88
Bilen kan kränga lite mer. Krängningsstaget motverkar detta. Alltså inte akut, det som dock är akut är att byta övre fjäderbenslagringen omgående. Fixar du det har du fixat båda problemen. Ingen höjdare att köra runt med bara 2 skruv. Nästan garanterat tvåa på besiktningen.
av volvofantast
rob88 skrev:Bilen kan kränga lite mer. Krängningsstaget motverkar detta. Alltså inte akut, det som dock är akut är att byta övre fjäderbenslagringen omgående. Fixar du det har du fixat båda problemen. Ingen höjdare att köra runt med bara 2 skruv. Nästan garanterat tvåa på besiktningen.
Bytes i fredags, ville absolut inte köra omkring med detta.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]