Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Servade min XC60 i September förra året och har sedan dess kört ca 10'000km.

Redan nu har bilen börjat varna för service, åtgärda så snart som möjligt. Det är över 4 månader och/eller 20'000km kvar innan intervallet överskrids.

Varför gör den så här? Är det nåt som är fel utöver det vanliga och därför behöver den servas eller är det standard med att börja irritera om det här så långt innan?

XC60 D5 2012
Kolla så du inte har för mycket olja i motorn om det e en diesel....
Chattade med Bilia som säger att om det hade varit "bilen" som vill ha service så står det Service Snarast, Serv. erfordras, Boka tid för service eller Tid för service...

mitt meddelande lyder Servicestatus: Åtgärda så snart som möjligt.
Det verkar som det är relaterat till Volvo On Call och inte bilens service status..

Någon som sett detta innan?

Minst sagt förvirrande..
Tack för all input, det fick mig att fortsätta leta efter info =)

Så här verkar det vara.

i Volvo On Call står det
"Varning
Servicestatus
Åtgärda så snart som möjligt"

Vilket låter som det är något akut problem.

I bilen står det dock:
"Boka tid för Service"

Ringde Bilia som servade senast. Han sa att det är den vanliga årliga servicen som anges i bilen med skiftnyckeln och "boka tid för service". Den nollställdes troligen inte på rätt sätt i September utan fortsatte enligt sitt årliga schema och har väl nollställts i Maj någon gång tidigare.
Jag kunde antingen komma in å nolla den nu om jag ville men då lyser den inte i September och troligen kommer den varna för tidigt igen nästa år. Eller så kunde jag låta den lysa och nolla i September med servicen. Då kommer den börja lysa rätt nästa gång.

Lite synd att det är snarlika men ändå olika meddelanden i VoC och i displayen i bilen. Det gör det förvirrande.

Sammanfattning så verkar det ändå vara den vanliga servicen och inget annat så jag kommer vänta till September eller när servicen blir med att släcka den för att komma i fas igen..

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]