Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå,

Börjar bli knapert med styrservoolja i min XC60 och förvånansvärt så kan jag inte hitta någon stans vilken olja det ska vara, både i digitala och fysiska instruktionsboken står det bara något i stil med "Föreskriven kvalitet: Av Volvo rekommenderad styrservoolja." :evil:

Vad jag läst så verkar det vara viktigt vilken olja mad pular i, och att den är av rätt typ/färg. Bör jag kolla vilken färg jag har innan jag trallar bort till Volvo och köper mig en flaska? Kan jag lita på att jag får rätt? Styrservon är bytt för ett par månader sedan, om den nu käkar olja eller dom snålade, ingen aning.

Finns det något sätt att kolla upp exakt vilken olja det ska vara, eller varierar det mellan olika återförsäljare (Bilia, Rejmes...)?

/DS
För de intresserade visade det sig (enligt Rejmes) att Volvo bara kör med en sort och kan hittas bland resterande oljor i butiken. En mörk 1L flaska med grön sörja var vad jag fick, matchade både bilen och informationen jag fick från Bilia NU. Tokigt dock att man inte kan beställa den genom webbshop eller liknande, eller se artikelnummer/färg med mera. Det är ju inte direkt jobbigt att fråga i disken men hade ju varit bättre om man visste vad man sökte och kunde leta reda på den själv. Runt 200 spänn gick sörjan på...

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]