Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Nu när det inte bara är v60 som går att få med hybrid, utan även xc60, så tänkte jag att en tråd om hybrid-ämnen kanske skulle vara intressant..

Det tar ju ett tag innan xc60 blir tillgänglig, men det dyker säkert upp diskussionsämnen redan nu.

Jag är väldigt sugen på en hybrid eller ren elbil som nästa bil. Det hade dock varit trevligt med en något billigare modell än T8 och det ska ju komma en T5 twin engine. Jag har sett att den ska komma till CMA-plattformen, men är det någon som vet om den letar sig fram till SPA också? För xc60 är väl SPA?

Kommer nya s/v60 vara CMA och kommer nya T5TE klara av fyrhjulsdrift eller kommer den bara vara framhjulsdriven?

Ni som har D5 och D6 TE, hur lång tid tar det att ladda era bilar och vad använder ni för typ av laddning? 10A, 16A eller har ni snabbladdstolpar och hur tycker ni att Volvos batterier håller det de lovar, vad det gäller laddtider och räckvidd.

Jag är lika novis som nyfiken på det här med elbilar, så ni får gärna räta ut frågetecken och komma med egna erfarenheter.. :)
av Primus
Först vill jag säga att jag är extremt nöjd med min D6. Onödigt stark diselmotor kan man kanske tycka. Men jag snittar runt 1,5-1,8l/100km. Jag har iofs en perfekt körcykel för laddhybrid. Då jag är på väg mot tre år har jag börjat tappa bort detaljerna/siffrorna på olika saker, typ hur lång tid tar det att ladda. Men runt 4-5 timmar tar det nog. Jag laddar oftast hemma med 13A. Det händer att proppen går så jag kör ibland på 10A. Det går att ställa in på laddkabeln. På jobbet har vi ett annat system där det laddas mycket snabbare. Helt ärligt har jag inte orkat grotta ned mig i tekniken. Men det tar ca 3,5 timmar att ladda där. Och det är med en annan kabel än den som kom med i bilen. Originalkabeln har en vanlig stickpropp i ena änden medan den på jobbet har en mer avancerad sak... Den på jobbet passar också i olika laddare "på stan".
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
av JanO
Nya XC60, S60 och V60 kommer att byggas på SPA-plattformen. Nya XC40, V40, S40 kommer byggas på CMA-plattformen.
Användarvisningsbild
av joel80
Alla nya modeller kommer komma som hybrider. Dom har ju snackat om en billigare variant med 3-cyl fossilmotor där elmotorn är lite starkare.

Jag har en V60 TE D5.
Laddar hemma i 16A där jag satt upp ett CEE-uttag (ett par hundralappar på vanlig byggbutik). Jag tog hjälp av elektriker då jag drog ny kabel från centralen så att jag var säker på att kablage och sånt skulle vara bra nog för att köra 16A konstant.
Till det köpte jag en ny laddkabel för CEE-uttag som jag alltid har i uttaget, vilket gör det smidigt hemma då jag slipper ta fram kabeln från bilen.

Med 16A laddar man ca 3.7kwh (230*16) per timme. Batteriet är på ca 10kwh, så runt 3-3.5h tar det om det är helt tomt. Man laddar med ca 15km/h.

I bilen har jag den kabel som kom med som hår att koppla in i vanligt eluttag. Den har maxfart på 13A och tar alltså lite längre tid.. 3,5-4h från tomt skulle jag säga.

Jag har också en typ2-kabel liggande i bilen, och det är den jag använder mest när jag inte laddar hemma. De flesta laddplatser i parkeringsgarage och på andra offentliga platser är Typ2. Oftast ingår strömmen i parkeringsavgiften. (det handlar ju ofta bara om några kr extra i elkostnad.. Och parkeringsavgifterna i garage jag står i är oftast 25-50kr/h..
Finns några ställen jag står där det är fri parkering 2h och laddning.. (Sollentuna Centrum t.ex.)

Volvos hybrider har ingen snabbladdning.. Kollar man på de riktiga elbilarna så har dom oftast snabbladdning på runt 50kw. (istället för max 3.7kw på Volvohybriderna).
Hyundai Ioniq ska klara upp till 80kw, och Tesla klarar dryga 100kw.
Med dom hastigheterna har man runt en mil i minuten. Hoppas Volvos elbilar klarar minst 80kw.

Att ha hybrid har för mig varit lite av ingångsporten till tyngre droger. Nästa bil kommer bli ren elbil.. De som kommer nu har 20-30mils räckvidd och bra snabbladdning. Jag kommer klara mig fint på det även om jag har en körcykel där jag ofta kör +30mil per dag. I och med att jag ändå alltid kommer ha 20-25 nya mil varje morgon och oftast står på ställen där jag kan ladda under dagen kommer jag inte behöva tänka på att stanna och ladda eller tanka.

Hybriden kör jag nu på kring 3.5-4l/100km eftersom ungefär hälften av mina mil är långresor. Blir ändå så att min sopparäkning gått ner med mellan 1000-1500kr per månad.

Nya volvohybriderna från 2018 skulle gå lite längre räckvidd också läste jag för bara nån vecka sen.. 10-20%.. Inte jättemycket men en liten förbättring är välkommet. :)

Jag klarar nästan all stadskörning på el, så skulle jag inte ha mina pendlingar mellan Gävle - Stockholm runt 2ggr per vecka hade jag haft väldigt låg förbrukning av diesel.

Bränslekostnaden när jag kör på el ligger på under 2kr/milen. (ca 2-2.5kwh/mil.. Elavtal inkl allt för ca 85öre/kwh)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Så nya s och v60 kommer byggas i Torslanda då? där SPA byggs nu? CMA byggs i Gent?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Tack Joel80 och Primus för bra genomgång av ert hybridägande.

Tror det kommer bli en intressant tråd detta.. :)

Om s/v60 kommer byggas på SPA, så finns det ju hopp om att en billigare hybrid även hittar till xc60.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.