Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
simonhalmstad skrev:
intruder1400 skrev:Äh nu slapp jag köpa bil !
Som någon skrev så finns inte T5an längre !
Får man gå över till äcklig WV eller skoda ?
Känns som Volvo satsar på dieseln o knappt inga bensinare
T5 finns visst som T5 bi-fuel så den kan du köra på dock bara som vanlig V60. T5 i V60cc har haft så låg efterfrågan så den är inte lönt att sälja
Enligt appen finns bara Diesel (Volvos mobilapp)
av Göte
Jag ser T5 bifuel under motor alternativa drivmedel. Men kolla med din bilhandlare för det är inte alltid appen är uppdaterad.

Min XC60 T5 går ruskigt tyst, snålt och passar väldigt fint ihop med 8 stegslådan som växlar så mjukt att det knappt märks. En liten dutt på gasen och lådan möter blixtsnabbt upp med en lägre växel, annars går den på väldigt låga varv och då riktigt snålt.

Min första långkörning fulllastad med familj och annat blev ca 40 mil och med förbrukning på 0,72 blandad körning ca 1.0 och vid förd till o från arbetet ligger jag mellan 0,8-0,9. V60 är lättare och har lägre luftmotstånd så den går snålare. Har man blyfot så kan man pressa upp förbrukningen till 1.2 men då får man räkna med att polisen stoppar en och delar ut böter :) allt beror på hur man kör, men min jobbarkompis bor nära mig och vi kör samma sträcka varje dag hans D4 awd drar ca 1 dl mindre då vi jämfört.

T5an går att starta motorn via appen, och det ska gå att starta med en knapp kombo på fjärrnyckeln också, har inte fått det att fungera från nyckeln så jag tänkte ringa verkstan o kolla med dom.

En annnan fördel är att start stopp fungerar bättre på T5an eftersom motorn aldrig stannar om bilen rullar lite.

Motor och lådan får högsta betyg av mig, detsamma med den adaptiva farthållaren som är suverän och även halvljuset som är bättre än helljuset på våra andra bilar.
av Göte
TommyP86 skrev:
Derank skrev:Med el mindre alla biltillverkare satsar på diesel. Bensinare kommer aldrig tillbaka.
Att man "satsar" på något är bara en marknadsanpassning. Här i snåla svea går det hem, och ute i europa. Resten av världen är tämligen ointresserade.
Både diesel och bensin kommer se slutet de närmaste 30-40 åren.
Jo så är det, men förmodligen så dör dieseln betydligt tidigare. Läste nånstans att Flera biltillverkare har slutat utveckla dieselmotorerna eftersom det är svårt att optimera dom mer till ett vettigt pris. Framöver blir det nog mestadels turboladdade bensinare 3-4 cyl upp till 2 liter samt i kombination med elmotorer fram tills att eldrift tar över helt.
Användarvisningsbild
av Derank
TommyP86 skrev:
Derank skrev:Med el mindre alla biltillverkare satsar på diesel. Bensinare kommer aldrig tillbaka.
Att man "satsar" på något är bara en marknadsanpassning. Här i snåla svea går det hem, och ute i europa. Resten av världen är tämligen ointresserade.
Nu pratar jag i närtid , jag är död om 40 år. .........och struntar fullständigt i om så bilarna går på juice då
Användarvisningsbild
av TommyP86
Derank skrev:
TommyP86 skrev:
Nu pratar jag i närtid , jag är död om 40 år. .........och struntar fullständigt i om så bilarna går på juice då
Haha, du är så ödmjuk Bild
I närhet kommer bensinare komma tillbaka, låter det bättre?
Vw har just skrotat lite framtidsplaner för diesel, och dom är knappast sist ut.
av sirvio
intruder1400 skrev:Är det någon som har ca soppaförbrukningen ?????
I tidigare inlägghttp://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2#p1094519 har jag svarat:
Har en V60CC uttagen oktober 2015. Har körmönster som liknar ditt dvs säga mest korta svängar på < 5 km. Under den kalla vintern låg förbrukningen mot 1.2l/mil trots start med elektrisk motorvärmare. Nu vid varmare väderlek ligger den strax under litern. Lite mer än jag hoppats på men inte så konstigt med tanke på körmönster! Tar jag bilen på en längre sväng > 7-10km och landsvägsliknande körning sjunker förbrukningen till 0.7 utan att köra försiktigt.
Siffrorna gäller i stort fortfarande.
av sirvio
miw skrev:Jag skulle avråda från eluppvärm elruta. Så jävulskt irriterande med tråden i framrutan som hela tiden stör. Speciellt när solen ligger på ett visst sätt, och i mörkret då alla ljuskällor blir mönstrade.
Har eluppvärmd ruta på min V60CC T5'a. Det är ju guds gåva till oss som bor i Norrland med kallt klimat. Störs inte alls av trådarna. Har haft flera bekanta som åkt med på förarplats som inte ens har sett trådarna när man nämt dessa.

Skulle ny model komma med trådar runt om på ALLA rutor skulle jag lätt byta bil :D
Eftersom det saknas på sidorutor så måste man ju ändå vid vissa vinterdagar skrapa rutor...
Användarvisningsbild
av Croix
permikael skrev:Någon har en D3 Automat?
Va ligger ni på för förbrukning ungefär?
v70 d3 -16, ligger på 0.72 enl mätaren efter cirka 1000mil! (väldigt blandad körning, smått tung på foten.)

Vet ej om det skiljer mycket i förbrukning mellan v60/70.
av permikael
Croix skrev:
permikael skrev:Någon har en D3 Automat?
Va ligger ni på för förbrukning ungefär?
v70 d3 -16, ligger på 0.72 enl mätaren efter cirka 1000mil! (väldigt blandad körning, smått tung på foten.)

Vet ej om det skiljer mycket i förbrukning mellan v60/70.
Tack för info, vi har idag en V60 D3 (vea) automat den har rullat ca 3800mil, och ligger på ett snitt på 0,54.
Tänkte mest om en CC med lite högre markfrigång och 8stegad låda i stället för 6steg som vi har i V60:in gör någon skillnad :)
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]