Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkntkn
I XC60 så är det 3G router kopplat till WIFI accespunkten i bilen. Funderar på att sätta in en extern 4G router istället. Tanken är att ha routern i 12V uttaget bakluckan där den är minst i vägen.

"Problemet" med det uttaget är att det alltid är på och att modemet förmodligen kommer dra ur batteriet till slut.

Någon som har tankar och ideer på lösning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Ilduce77
tkntkn skrev:I XC60 så är det 3G router kopplat till WIFI accespunkten i bilen. Funderar på att sätta in en extern 4G router istället. Tanken är att ha routern i 12V uttaget bakluckan där den är minst i vägen.

"Problemet" med det uttaget är att det alltid är på och att modemet förmodligen kommer dra ur batteriet till slut.

Någon här har tidigare skrivit att man kan dra ur säkringen till uttaget i bagageutrymmet och sen bygla till den säkringen som de främre uttagen går på..

Jag vet inte exakt hur och vilken säkring, men någonstans i trådarna här finns svaret..
av Göte
Ilduce77 skrev:
tkntkn skrev:I XC60 så är det 3G router kopplat till WIFI accespunkten i bilen. Funderar på att sätta in en extern 4G router istället. Tanken är att ha routern i 12V uttaget bakluckan där den är minst i vägen.

Någon här har tidigare skrivit att man kan dra ur säkringen till uttaget i bagageutrymmet och sen bygla till den säkringen som de främre uttagen går på..

Jag vet inte exakt hur och vilken säkring, men någonstans i trådarna här finns svaret..
Låter som en smart lösning som är lätt att fixa med en bygel tråd mellan dessa säkringar, tror det bästa är att ha av ledaren i säkringen till bakluckan eller montera en trasig säkring så att man kan använda den att pressa ner bygel kabeln i säkringshållaren och sedan för att hålla kabeln på plats.

Men jag har inte ännu förstått vad man skall ha modemet till mer än internet radio som jag inte använder, men har inte haft tid att sätta mig in i alla appar och funktioner ännu. Kör en del VOC funktioner men det går på ett annat modem tydligen, så jag har inte stoppat i nåt simkort ännu.
Användarvisningsbild
av Derank
Om det är bättre fart på apparna TS vill ha så kommer han inet tjäna mycket på att installera ett 4G modem, jag har provat i min, det blir lite snabbare men fortfarande på tok för segt för att man ska idas använda bilens appar.
Användarvisningsbild
av Derank
jag har testat det med, det blir marginellt rappare,
av andersuw
fjohan82 skrev:Jag har ett batteriskydd inkopplat när jag har med kylboxen.
Kanske går det att koppla in något liknande....?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019255/
Det funkar kanske bra som säkerhet för kylboxen. Men om det gäller något som ständigt skall finnas i bilen har en konventionell batterivakt nackdelen att den bryter så pass sent att batteriet ändå hinner bli ganska ordentligt urdraget. Det må vara OK vid enstaka tillfällen men tär ordentligt på batteriet om det upprepas. Startbatterier mår inte alls bra av att "cyklas" (laddas ur och laddas upp igen) utan bör helst ständigt hållas nära full laddning.

En del batterivakter har dessutom nackdelen att de själva drar en hel del ström, vilket är en klar nackdel för något som alltid är inkopplat när bilen står parkerad. En lösning som funkar för bilar som inte har start/stopp-system är den här batterivakten av modell bättre:

http://www.kemo-electronic.de/en/Car/Mo ... 2-V-DC.php

Den drar ovanligt lite ström och har dessutom ställbar brytpunkt. Man kan alltså ställa den så att den bryter strömmen så snart spänningen faller under 13 V eller så, vilket den förstås gör så snart man stänger av motorn. Men man vill ju inte tappa strömmen varje gång bilen autostoppar så på en bil med S/S tror jag det enda raka är att bygla om så att uttaget där bak blir 15-matat (på bara tändningsläge I och II) istället för 30-matat.

Det går sannolikt ganska enkelt att göra i närheten av den säkringsdosa som (förhoppningsvis) styr både 12V-uttagen i kupén och det där bak. Vill man behålla full kapacitet på det bakre uttaget kan man istället för att ta bort säkringen för det uttaget sätta dit ett relä som tar styrströmmen från kabeln till de båda 12V-uttagen i kupén. Om det handlar om något som skall vara permanent installerat är förstås en annan gissningsvis ganska enkel lösning att dra en särskild kabel från uttagen i tunnelkonsolen till lämplig placering där bak.
av Kentw
Använder Telia Sense i obd uttaget funkar kanon tycker jag

Skickat från min HTC One M9_Prime Camera Edition via Tapatalk

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]