Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag upplevde en sak som var si så där faktiskt. I väntan på min bil fick jag låna säljarens v60 cc.
Efter att jag hade haft öppet huven för att kolla på motorn (ren nyfikenhet) så varnade bilen om att
huven var öppen. Jag var säkert och stängde den 4-5 gånger, men varningen fortsatte.
Insåg sedan att det var vänster "lås" som inte låste när man släppte ner huven (så som jag alltid gjort på
alla mina bilar), utan på V60 krävs det tydligen att man trycker till ovanför vänster låsmekanism.

Har fått förklarat för mig att det beror på att huven är tunn och lättare än t.ex. på V70 och därför
behövs det att man trycker ovanför vänster lås. Vet inte om detta är sant, men jag har provat på
flera V60 nu och alla gör likadant. Höger lås åker i av "tyngden", men vänster behöver en liten push
för att låsa.

Men det trådskaparen frågar efter är som ni andra säger bara info om att allt är frid och fröjd, därav inga
röda linjer utan ren info. Samma som V70 har "Inget bälte bak" när man bara öppnat bakdörren innan avfärd
för att t.ex. kasta in lunchlådan.
av Andy72
Derank skrev:Då är det något annat galet. Du får ingen röd triangel för att någon sitter i baksätet. Ha själv en 16

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag får skämmas och ta tillbaks mitt tidigare inlägg. Upptäckte tillslut att det var lite rött längst fram på bilen på skärmen.Motorhuven var tydligen inte riktigt stängd, fast jag stängt den några ggr. Men nu så är varningen borta. Tur jag inte knallade i på bilia o skällde. ??:-/
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Andy72 skrev:
Derank skrev:Då är det något annat galet. Du får ingen röd triangel för att någon sitter i baksätet. Ha själv en 16

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag får skämmas och ta tillbaks mitt tidigare inlägg. Upptäckte tillslut att det var lite rött längst fram på bilen på skärmen.Motorhuven var tydligen inte riktigt stängd, fast jag stängt den några ggr. Men nu så är varningen borta. Tur jag inte knallade i på bilia o skällde. ??:-/

Har inte läst igenom alla inlägg, men var det mitt inlägg som hjälpte så är jag bara glad. Känner igen känslan.
Sedan tycker jag väl att huven borde gå igenom av ren gravitation som på alla andra bilar, men så är det tydligen på V60. ?:-/

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]