- tis 28 feb 2017, 10:40
#1153547
Jag upplevde en sak som var si så där faktiskt. I väntan på min bil fick jag låna säljarens v60 cc.
Efter att jag hade haft öppet huven för att kolla på motorn (ren nyfikenhet) så varnade bilen om att
huven var öppen. Jag var säkert och stängde den 4-5 gånger, men varningen fortsatte.
Insåg sedan att det var vänster "lås" som inte låste när man släppte ner huven (så som jag alltid gjort på
alla mina bilar), utan på V60 krävs det tydligen att man trycker till ovanför vänster låsmekanism.
Har fått förklarat för mig att det beror på att huven är tunn och lättare än t.ex. på V70 och därför
behövs det att man trycker ovanför vänster lås. Vet inte om detta är sant, men jag har provat på
flera V60 nu och alla gör likadant. Höger lås åker i av "tyngden", men vänster behöver en liten push
för att låsa.
Men det trådskaparen frågar efter är som ni andra säger bara info om att allt är frid och fröjd, därav inga
röda linjer utan ren info. Samma som V70 har "Inget bälte bak" när man bara öppnat bakdörren innan avfärd
för att t.ex. kasta in lunchlådan.
Efter att jag hade haft öppet huven för att kolla på motorn (ren nyfikenhet) så varnade bilen om att
huven var öppen. Jag var säkert och stängde den 4-5 gånger, men varningen fortsatte.
Insåg sedan att det var vänster "lås" som inte låste när man släppte ner huven (så som jag alltid gjort på
alla mina bilar), utan på V60 krävs det tydligen att man trycker till ovanför vänster låsmekanism.
Har fått förklarat för mig att det beror på att huven är tunn och lättare än t.ex. på V70 och därför
behövs det att man trycker ovanför vänster lås. Vet inte om detta är sant, men jag har provat på
flera V60 nu och alla gör likadant. Höger lås åker i av "tyngden", men vänster behöver en liten push
för att låsa.
Men det trådskaparen frågar efter är som ni andra säger bara info om att allt är frid och fröjd, därav inga
röda linjer utan ren info. Samma som V70 har "Inget bälte bak" när man bara öppnat bakdörren innan avfärd
för att t.ex. kasta in lunchlådan.