Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag kört i 7 år dagligen med min XC60 Geartronic D5 Polestar och har väl blivit kompis med den på riktigt.

Tycker den växlar riktigt bra och jag anpassar körningen efter hur den växlar. 95% av alla växlingar funkar helt perfekt och det ända är att bilen varvar en del i motorvägsfart.

Från MY16 kom det väl lite högre utväxling i slutväxeln och lägre varvtal. Möjligen om det ställer till något, att hastighetsintervallen blir tokigt när den ska växla?

Min låda låser på högsta växeln vid 78 km/h på plan väg och växlar ned vid 74 km/h.

Däremot är kickdown värdelöst, den växlar ned för mycket så att vridet i motorn inte kommer till sin rätt. Använder inte det om jag kan undvika.
av Helle
Jag har kört de nya VEA-motorerna D3, D4 och D5 i såväl nya XC90 (D5) och V90 (D3,D4) och i dessa bilar är den 8-stegade automatlådan i mycket bättre harmoni med chassi och motor än i V60 och XC60 där VEA inte finns i kombo med AWD. I dessa bilar växlar den nya lådan upp och ned hela tiden och upplevs som nervös, en känsla som inte finns i de nya modellerna.
När jag beställde min XC60 var jag på förhand inställd på en D4 VEA men ändrade mig sedan när jag hade jämfört med gamla 5-cyl D4 AWD som passade bilen mycket bättre med den gamla "sexiga" lådan. Antar att det kan bero på att de nya drivlinorna är utvecklade till de nya plattformarna, och samma arbete inte gjorts när man stoppar ned nya motorfamiljen i de utgående modellerna. Eller vad tror ni?
av Göte
I min XC60 så går åttastegslådan helt sjukt fint, gasar man på lite (ej kick down) så växlar den snabt o mjukt ner lite och landar på perfekt varvtal. Knappt man märker att den växlar vid normal körning, inga stora hack o skutt som med 6 stegs lådan i dom xc60 awd jag kört, tycker den är bedrövlig framför allt vid snabba gaspådrag då den växlar ner.
Samma sak med den åttastegade automaten i min V70 D4 -15 med VEA-motor. Funkar hur fint som helst.
av Matzz
Och jag är supernöjd med 6-stegade i min xc60 -17 , dom flesta verkar nöjda med lådorna man har i sin bil och det är ju bra , man det är ju klart man är det för man provkör ju olika lådor innan man köper bilen . Sen verkar det lätt och gnälla att alla andra lådor än sin egen är dålig :)
andersuw skrev:Samma sak med den åttastegade automaten i min V70 D4 -15 med VEA-motor. Funkar hur fint som helst.
Även i min V60 D4-14 funkar den perfekt, om man undantar kallstarter!
Men lådan är ju kall då och kanske behöver "slira" sig varm, då den håller i växlarna rätt länge, känns "sådär" när motorn varvar över 3000 rpm innan den byter till en högre växel?

D4:an är min första automat jag ägt, så det kanske är normalt att den funkar så vintertid, på den varma årstiden märks det inget slir?
Den gör så för att få upp värmen i oljan snabbare. Så gör "alla" automatlådor när det är kallt. Huruvida den går över eller under 3000 varv beror på hur tung gasfot man har ;) Om det är under 3-4 plusgrader (oavsett dieselvärmare eller ej) brukar min ligga kring 2500 varv vid acceleration ut på 100 väg.

Men ja, det är helt normalt och så det ska vara.
av BennyL
Tycker också att den nya Aut8 är en trevlig kompis, har kört den nu i ett par år, först i en V60T5 och nu i min V60ccD3.
Märker stor skillnad på hur den slirar när den är kall, står jag ute så behövs det ett par km i stan innan den slutar och då vill den gärna ha både 2500 och 3000 rpm om man vill komma iväg, utan att man för den skulle gasar max.
Tar jag däremot den från garaget, som är typ 20 grader så slirar den inget, utan går som den gör när den är varm.
Japp, slirar när det är kallt gör min med, låter även annorlunda, nästan lite ansträngt.
Men det är som sagt en funktion för att öka värmen och så fort den kommer upp i temp
så är lådan underbar och härligt ljud igen.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]