Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rydde
Hej, har för en vecka sedan hämtat ut ovanstående bil och har några frågor....Har BLIS på bilen, lampan som signalerar trafik i döda vinkeln fungerar bra på vänster sida, varje gång jag blir omkörd så tänds den. Däremot den på höger sida lyser inte alltid när jag kör om. Ibland lyser den för personbilar, men lastbilar har den väldigt svårt att detektera, någon med samma erfarenhet?

Sen när det gäller halvljuset så lyser det alltid vid läge auto på vredet. Troode DRL skulle lysa bara under dagtid när när bilen inte slagit över till mörker läge, eller finns det flera lägen? Bor i södra Sverige och det har ju inte direkt varit ljust om dagarna, snarare ett grått lock..

// Rydde
av Persvante
Har också BLIS på min D4 -14, och jag tror den känner av att det närmar sig nån bakifrån, däremot så detekterar den inte när man kör om någon. Vet att den funkar på min bil, det kommer du att märka vid kö-körning på flerfilig väg.

Och när det gäller DRL så krävs det inte så mycket för att halvljuset ska tändas, det räcker med regn eller allmänt trist gråmulet väder, vilket jag tycker är bra.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ställ dig på en ICA parkering och lägg i backen och backa ut någon decimeter. Stå kvar till det kommer en bil. Fast innan du ser den kommer din bil att larma för den via CTA. Funkat CTA fungerar även BLIS.

Det är bra att DRL slår om till halvljus för tidigt än för sent.
av andersuw
Persvante skrev:Har också BLIS på min D4 -14, och jag tror den känner av att det närmar sig nån bakifrån, däremot så detekterar den inte när man kör om någon.
Stämmer. För en V60 CC MY -17 kan man läsa följande i "världens minst lästa bok":

Systemet är konstruerat för att reagera då:
• eget fordon blir omkört av andra fordon
• eget fordon blir snabbt upphunnet av annat fordon.

OBS att detta kan funka lite olika på olika bilar. För min egen V70 -15 gäller exempelvis följande enligt manualen:

Systemet är konstruerat för att reagera om:
• du kör om i en hastighet upp till 10 km/h fortare än det omkörda fordonet
• du blir omkörd av ett fordon som håller upp till 70 km/h högre hastighet än ditt eget.
av KrilleW
andersuw skrev:
Persvante skrev:Har också BLIS på min D4 -14, och jag tror den känner av att det närmar sig nån bakifrån, däremot så detekterar den inte när man kör om någon.
Stämmer. För en V60 CC MY -17 kan man läsa följande i "världens minst lästa bok":

Systemet är konstruerat för att reagera då:
• eget fordon blir omkört av andra fordon
• eget fordon blir snabbt upphunnet av annat fordon.

OBS att detta kan funka lite olika på olika bilar. För min egen V70 -15 gäller exempelvis följande enligt manualen:

Systemet är konstruerat för att reagera om:
• du kör om i en hastighet upp till 10 km/h fortare än det omkörda fordonet
• du blir omkörd av ett fordon som håller upp till 70 km/h högre hastighet än ditt eget.
Skillnaderna ligger i att det översta systemet är baserat på ultraljud och det andra med kameror.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]