Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Finsken
Hej.
Har för tillfället en -15 xc60 med 4 cylindriga D4. Har en -17 r-design med samma motor beställd med leverans i slutet av mars. Har lite börjat fundera om man skulle skaffa polestar då den nya kommit. Tycker den går helt ok med sina 190hk men alltid skulle det ju vara skojj med lite mer, men till denna motor ger ju polestar endast 10hk mer, är det nåt man ens märker av? Hur är det så låg effektökning till den nyare D4:an, kan det möjligen vara nåt bättre på kommande inom kort?
av Göte
Det är inte bara 10hk du får utan 40nm extra vridmoment också, tror extra vridmoment kommer märkas mest. Vissa motorer får massa hk extra som inte märks för dom kommer vid så höga varvtal. Utöver det så optimeras automatlådan.
av vovovo
Är det någon som har Polestar till sin D4 VEA?
Vore kul att höra från någon som kört både med och utan. Hur upplevs skillnaden?
Användarvisningsbild
av Zanders
Jag har i min S60 och gick från 181 hk. Märkte ganska stor skillnad, mest på växellådan och vridet. Skulle jag betala 9k för det? Tveksamt. Jag fick det som kompensation för ett annat ärende och har således inte betalat en krona för det.
av Daniel73
Zanders skrev:Jag har i min S60 och gick från 181 hk. Märkte ganska stor skillnad, mest på växellådan och vridet. Skulle jag betala 9k för det? Tveksamt. Jag fick det som kompensation för ett annat ärende och har således inte betalat en krona för det.

Ungdfär så upplevde jag det också.

Största skillnaden var att eco-läget fungerar riktigt bra efteråt.
Innan fanns det inte kraft vid dom lägsta varvtalen.
av Niclas
Jag kan bara instämma i det de andra har skrivit. Effekten märks inte direkt av, men däremot blir det dag och natt i skillnad på växellådan tycker jag. Innan optimeringen kunde bilen skaka lite pga för låga varv. Medans nu ligger den alltid mer "rätt".

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]