Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej alla
Jag har i dag gjortden årliga basservicen på min XC-60-09 AWD, 12500 mil Teknikern anmärkte då på att bussningarna bak till den nedre längsgående bärarmen var dålig på båda sidor.
Jag har inte märkt någon försämrad väg hållning eller några "klonk" direkt på dålig väg, Men han lät säker och därför har jag några frågor.
Behöver dessa bussningar bytas i närtid och kommer bilen utan byte att klara den kommande bilbesiktningen, tror ni?
Vad kan det uppskattningsvis kosta att göra ett byte på båda sidorna? Gissar att en fyrhjulsintställning måste göras efteråt med sin kostnad, ca 1000 kr?
Kan en icke Volvoverkstad göra detta till lägre pris och till samma kvalitet tror ni.
Berätta gärna ni som gjort detta på en XC-60 eller kanske en XC-70 om det har lika(eller liknande) bakvagnsupphängning
Mvh
Ulf
Just dessa bussningar är ett problembarn på den här modellgenerationen, inte bara på 60-serien utan också på 70 och 80. Bussningarna slits egentligen inte ut i förtid utan rostar sönder i höljet. De rapporter jag sett pekar på att det framförallt märks genom att bilen börjar bli lite svajig i sidled där bak så att man i ökad utsträckning måste parera med ratten, särskilt vid körning i kurva. Om teknikern sagt att de är mogna att bytas tror jag du gör klokt i att följa det rådet.

Det behövs mycket riktigt hjulinställning à ca 1000 kr efter bytet. Det är tänkbart att någon annan verkstad kan göra bytet billigare än hos Volvo. Å andra sidan misstänker jag att du då inte kommer att få den särskilda inkapsling av bussningarna som Volvo numera monterar i syfte att minska rostproblemen. Vet att Volvo tar ca 1000 kr per bussning i materialkostnad. Sedan tillkommer arbete. Skulle tippa på att en Volvo ÅF tar minst lika mycket per sida för jobbet som för själva bussningen så att totalkostnaden landar på runt 5000 kr, inklusive hjulinställning.
PÅ min xc60-11 var frambromsbackarna slut, förståerligt efter 11000 mil, men att båda bussningarna bak var av förstår jag ej.
Det skulle gå på ca 6000 kr att åtgärda båda men som jag sa att det får vara, ska byta bil snart maj 17, så det blir nästa ägare( volvo ?) som fixar det.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]