Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenn
Tjena,

Chippade min D5:a 2012 för ca ett år sedan. Det var på kampanj för ca 7000:- har jag för mig.
Förbrukningen har inte ändrats utan pendlar fortfarande mellan 7,2 och 7,8 beroende på hur man kör. Jag kör ganska lika efter trimningen som innan och mestadels längre sträckor med lite inslag av stadskörning.
Däremot är det en mycket trevligare bil att köra då man får lite mer respons i framförallt omkörningar och liknande. Alltså vid t.ex. gaspådrag vid landsväg från 70-90 eller motorväg 100-130 märks ganska markant.

På din D4a borde det göra ännu större skillnad eftersom du får fler hästar än vad jag fick.

Försäkringsmässigt så är det säkrare med Polestar än 3:e part då Volvo står bakom polestartrimmet och har även testat och certifierat för förbrukning och utsläpp.
Andrahandsvärde så gissar jag att det är fler köpare som är intresserade av Polestar jämfört med 3:e part då 3:2 part som t.ex. BSR kan anses trimma bilen för mycket och ger större slit samt inger att ägaren troligen kört bilen hårdare eftersom denne ville ha ett starkare trim. Jag skulle personligen inte köpa en chiptrimmad bil från 3:e part. Så klart det finns andra som tänker annorlunda men det är mina 5 cent.
av intruder1400
patnil68 skrev:
keroan skrev:Det har ju skrivits mycket om det är värt pengarna eller inte.

Du får en helt annan bil efter trimningen. Bättre effekt, bättre vrid, en annan mappning av gaspedal och växellåda. Bilen blir roligare att köra.

Om det är värt pengarna eller inte beror väl på vilken typ av människa man är. Gillar man bilar, bilkörning och körgjädje så är det värt pengarna.
Ser man bara bilen som nåt nödvändigt ont som man måste ha för att skjutsa arslet från A till B så är det inte värt stålarna.
på 5-cylindriga dieselmotorer (i TS fall med motor D5244T21) mappas inte växellåda och gasrespons. Den nya generationen av Polestar-optimeringar gäller drive-E motorer (4-cylindriga).
länk:
https://www.polestar.com/se/2015/07/02/ ... lgangliga/

Använd källforskning innan ni lägger upp saker som ni inte har kunskap om, så att ingen blir lurad att skaffa Polestar på felaktiga grunder...
Mvh.Patric
Nu står det att dom har ökat gasresponsen o växellådan respons ! Vad jag vet så vid riktig optimering så länge det gäller eletronisk styrd gas o växel ändrar dom alltid dom oxså
av KrilleW
intruder1400 skrev: Nu står det att dom har ökat gasresponsen o växellådan respons ! Vad jag vet så vid riktig optimering så länge det gäller eletronisk styrd gas o växel ändrar dom alltid dom oxså
Ja, det står det, eftersom det är den nya generationen optimering. Den 5-cylindriga D4:an har inte den nya generationens optimering.
av intruder1400
KrilleW skrev:
intruder1400 skrev: Nu står det att dom har ökat gasresponsen o växellådan respons ! Vad jag vet så vid riktig optimering så länge det gäller eletronisk styrd gas o växel ändrar dom alltid dom oxså
Ja, det står det, eftersom det är den nya generationen optimering. Den 5-cylindriga D4:an har inte den nya generationens optimering.
Exakt ! Vet när Damberg höll på med de så ändra på gasresponsen redan på dom tidiga V70 !
En del automater har elektronisk lockup vilket dom oxså ändra på

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]