Tjocke skrev:Hmm.. Vid två tillfällen denna vinter har förkonditionering avbrutits med hänvisning till texten jag får via VOC -"Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå i batteriet" Vid båda dessa tillfällena har det varit ca 3-5 minusgrader.
Bilen är en V60 D4 manuell från 2015, uttagen okt 2014. Jag kör mest till och från jobbet, 26 km enkel resa. Bränslevärmare används två gånger per dygn mån-fre och ibland under lö, sön.
Det vore ju ytterst trist om batteriet är för klent för att använda dieselvärmaren när den behövs...
Ditt batteri verkar ha stoppat 3år med värmaren 2ggr/dag med så kort sträcka mellan körningarna tycker jag verkar bra. Antar att du aldrig laddat batteriet mer än körning?
Kör skälv värmaren 2ggr/dag i Norrbotten men då står laddaren på över natten en gång i veckan (10A Ctec med snabbkoppling) och det batteriet har jag inte haft något problem med. Bilen en XC60 uttagen i dec -14.
Kollegans höll precis 2år men han kör aldrig laddaren. Prylar håller längre om man tar hand om dem. Visst är det bekvämt att aldrig göra något med de 2min extra jag lagt ner varje vecka verkar ge resultat.