Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BeJe54
Köpt en Ctek 5.0 för att kunna underhållsladda batteriet. Var hittar jag lämplig chassipunkt nära batteriet på V60D4 2013.
Kör korta sträckor under veckorna och använder dieselvärmare. Känns dumt att åka längre turer under helgen för att ladda batteriet lite mer.
av Tjocke
Hmm.. Vid två tillfällen denna vinter har förkonditionering avbrutits med hänvisning till texten jag får via VOC -"Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå i batteriet" Vid båda dessa tillfällena har det varit ca 3-5 minusgrader.

Bilen är en V60 D4 manuell från 2015, uttagen okt 2014. Jag kör mest till och från jobbet, 26 km enkel resa. Bränslevärmare används två gånger per dygn mån-fre och ibland under lö, sön.

Det vore ju ytterst trist om batteriet är för klent för att använda dieselvärmaren när den behövs...
av LumberJack
Tjocke skrev:Hmm.. Vid två tillfällen denna vinter har förkonditionering avbrutits med hänvisning till texten jag får via VOC -"Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå i batteriet" Vid båda dessa tillfällena har det varit ca 3-5 minusgrader.

Bilen är en V60 D4 manuell från 2015, uttagen okt 2014. Jag kör mest till och från jobbet, 26 km enkel resa. Bränslevärmare används två gånger per dygn mån-fre och ibland under lö, sön.

Det vore ju ytterst trist om batteriet är för klent för att använda dieselvärmaren när den behövs...
Ditt batteri verkar ha stoppat 3år med värmaren 2ggr/dag med så kort sträcka mellan körningarna tycker jag verkar bra. Antar att du aldrig laddat batteriet mer än körning?

Kör skälv värmaren 2ggr/dag i Norrbotten men då står laddaren på över natten en gång i veckan (10A Ctec med snabbkoppling) och det batteriet har jag inte haft något problem med. Bilen en XC60 uttagen i dec -14.

Kollegans höll precis 2år men han kör aldrig laddaren. Prylar håller längre om man tar hand om dem. Visst är det bekvämt att aldrig göra något med de 2min extra jag lagt ner varje vecka verkar ge resultat.
av andersuw
Underhållsladdning är förstås aldrig fel men kan ju vara mer eller mindre svår att få till i praktiken beroende på var bilen står parkerad över natten. Med tanke på värmarkörning är det också bra med så stort batteri som möjligt och helst ett med AGM-teknik. Stort batteri innebär att batteriet kan hållas på högre laddningsgrad i procent räknat vid ett och samma strömuttag och AGM-batterier tål "cykling" (ur- och uppladdning) bättre än vanliga. Biltema säljer AGM-batterier till bra pris och med fyra års garanti. Har ett sånt av största modell (95 Ah) i min V70 T5 -02 just med tanke på värmarkörningen.
av Tjocke
LumberJack skrev:
Tjocke skrev:Hmm.. Vid två tillfällen denna vinter har förkonditionering avbrutits med hänvisning till texten jag får via VOC -"Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå i batteriet" Vid båda dessa tillfällena har det varit ca 3-5 minusgrader.

Ditt batteri verkar ha stoppat 3år med värmaren 2ggr/dag med så kort sträcka mellan körningarna tycker jag verkar bra. Antar att du aldrig laddat batteriet mer än körning?

Kör skälv värmaren 2ggr/dag i Norrbotten men då står laddaren på över natten en gång i veckan (10A Ctec med snabbkoppling) och det batteriet har jag inte haft något problem med. Bilen en XC60 uttagen i dec -14.

Kollegans höll precis 2år men han kör aldrig laddaren. Prylar håller längre om man tar hand om dem. Visst är det bekvämt att aldrig göra något med de 2min extra jag lagt ner varje vecka verkar ge resultat.

Tack för respons. Jag har ägt bilen i två månader och det stämmer att jag inte har underhållsladdat batteriet. Svårt att ladda nattetid då jag bor i lägenhet och parkerar på gatan. På jobbet finns iofs några elstolpar, men de är hett eftertraktade vintertid..
av Tjocke
andersuw skrev:Underhållsladdning är förstås aldrig fel men kan ju vara mer eller mindre svår att få till i praktiken beroende på var bilen står parkerad över natten. Med tanke på värmarkörning är det också bra med så stort batteri som möjligt och helst ett med AGM-teknik. Stort batteri innebär att batteriet kan hållas på högre laddningsgrad i procent räknat vid ett och samma strömuttag och AGM-batterier tål "cykling" (ur- och uppladdning) bättre än vanliga. Biltema säljer AGM-batterier till bra pris och med fyra års garanti. Har ett sånt av största modell (95 Ah) i min V70 T5 -02 just med tanke på värmarkörningen.
Låter vettigt att satsa på den batteritypen vid eventuellt byte..
av BennyL
Kom bara ihåg att oavsett vilken batterityp du har eller storlek så behöver du fortfarande kompletteringsladda om du inte kör tillräckligt långt för att toppa upp batteriet.
Vet att många lovordade att Passat hade dubbla batterier om man valde fabriksmonterad värmare och det är i många fall bra, men om man inte kör nog mycket i relation till hur mycket man kör värmaren så handlar det bara om att det tar längre tid innan det blir slut på ström...

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]