Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mange69
Hej

Funderar på en XC60 D5 AWD MY14, men har vissa begränsningar vad gäller garageportens öppning i höjd, då jag vintertid oftast har takboxen på. Porten är 212,5 cm.
Jag undrar om någon som har en XC60 MY14 med original lasträcke skulle kunna mäta höjden från marken upp till lasträckets överkant så noga som möjligt? Kanske helst i garaget där golvet borde vara planast jämfört med en väg.
Själv får jag mäta min takbox för att se hur mycket det bygger. Snabb huvudräkning gör att det är otroligt nära och det får inte bli fel.

Har någon ett tips på ett lågt takräcke till XC60 som inte bygger lika mkt på höjden som originalet gör?

Är det någon som idag kör med takbox så för ni gärna dela med er av hur ni löst det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har en port där 'hålet' är 212cm, men porten hänger ner något när den är öppen. För att köra in/ut med min klassiska packline90 på bilen behöver jag spänna upp porten lite extra, men då går den fritt. Detta med en xc60 my09 med fyrkants hållarna.
av sweborn
mange69 skrev:Hej

Funderar på en XC60 D5 AWD MY14, men har vissa begränsningar vad gäller garageportens öppning i höjd, då jag vintertid oftast har takboxen på. Porten är 212,5 cm.
Jag undrar om någon som har en XC60 MY14 med original lasträcke skulle kunna mäta höjden från marken upp till lasträckets överkant så noga som möjligt? Kanske helst i garaget där golvet borde vara planast jämfört med en väg.
Själv får jag mäta min takbox för att se hur mycket det bygger. Snabb huvudräkning gör att det är otroligt nära och det får inte bli fel.

Har någon ett tips på ett lågt takräcke till XC60 som inte bygger lika mkt på höjden som originalet gör?

Är det någon som idag kör med takbox så för ni gärna dela med er av hur ni löst det.
Har en MY12 XC60 med original ovala aluminiumräcken samt en... thule modell större, strömlinjeformad. Minns inte modellen, men det var den dyraste för några år sedan. Om det står 2.00 m eller uppåt på varningsskyltarna är det lugnt för min del. Betydligt lägre än jag trodde.

Om din box är mycket högre kanske det kan vara idé att kika på en nyare version, är tråkigt om det fungerar hemma men fastnar i något offentligt p-hus.

/Niklas
Användarvisningsbild
av mange69
Nästa fråga. Hur högt når/står bagageluckan när den är öppen?
av Hertsh
Hej. Jag väcker denna tråd till liv igen eftersom det börjar bli aktuellt för många. Antar att TS har löst sitt problem redan.

En Volvo XC60 är 213,1 cm hög inkl. öppen baklucka enligt Volvo Cars hemsida (inte 208 som sades ovan).

Jag har själv en XC60 med Thule Wingbar Edge och en Thule takbox Excellence XT. Enligt mina beräkningar är den bilen 209,1 cm hög. Måtten är som följer:
XC60 (inkl. rails men utan hajfena): 167,2 cm Källa: volvocars hemsida
Thule wingbar edge påbyggnad från rails: 5,9 cm Källa: Thules hemsida. Katalog med namn "Catalog_2013_ENG_121109.pdf" (Oerhört svårt att hitta denna info)
Takbox höjd från räcke: 36 cm Källa: Thules hemsida

Detta är höjder utan last, en XC60 sänker sig cirka 2 cm med normal last, dvs 2 personer i bilen. Detta är inget jag skulle rekommendera att chansa på men det ger lite felmarginal. Jag har själv kört in i garage med "fri takhöjd 210 cm" utan att slå i så jag tror att mina beräkningar stämmer.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]