- fre 16 dec 2016, 12:47
Sharkbait skrev:MartinS skrev:KrilleW skrev:
En nackdel till skulle kunna vara att man är bunden på ett annat sätt att behålla bilen i 36 månader än vid ett traditionellt lån där man kan bryta avtalet och sälja bilen när man vill det. Självklart går det att överlåta privatleasing, men jag vill tro att det är svårare att bli av med bilen då.
Det är en av de stora nackdelarna anser jag. Äger man en bil kan man göra vad man vill med den, leasar man den är man bunden i tre år. Vem vet vad livet har för överraskningar under 3 års tid? Att överlåta leasingkontrakt måste vara extremt svårt, vem vill ta över en begagnad bil när du kan få en ny för samma månadskostnad?
/Martin
Mycket bra inlägg, Martin!
Äger man en bil så kan man sälja den omgående. Privatleasing lockar enbart för man slipper kontantinsatsen men vad många glömmer är att du sitter i ett kontrakt på tex 36 månader.
När bilföretagen gör reklam för sina privatleasingar så verkar summan låg men ingen tänker på att bilarna är.fattigt utrustad. Skall man ha mera utrustning så ökar månadskostnaden. Åker du mer mil än avtalat så blir det avgift på det. Hur illa man behandlar bilen man lånar kan komma att kosta när avtalet löper ut.
Många som inte tänker längre att det kan komma kostar mera att privatleasa en bil efter 36 månader annars så skulle inte bilföretagen ha dennna tjänst eftersom de skall tjäna pengar på tjänsten.
Bilföretagen erbjuder basic basic och vet om att folk vill ha lite mera än basic basic, folk kommer att köra längre än vad man har uppskattat och at folk inte kommer sköta sina leasig bilar. Allt detta resulterar i mera chash till bilföretagen.
Det behöver inte vara som du säger. Jag har aldrig varit för privatleasing av samma anledningar som du nämner, men min XC60 jag väntar på slog jag faktiskt till på privatleasing eftersom jag såg det som mest fördelaktigt för mig. Jag har utrustat min bil ganska väl, och jag har räknat på det ur alla vinklar jag kan tänka mig och kommer ändå fram till att privatleasing är det mest fördelaktiga alternativet för mig. Speciellt eftersom försäkring, service och vinterdäck ingår i kostnaden. Det man inte får glömma är att även med privatleasing som finansiering så kan du förhandla om utrustning och månadskostnader precis som när du tar bilen på avbetalning.
Att folk kör längre än vad avtalet är sagt vet jag dock inte riktigt hur företagen skall tjäna pengar på. Jag betalar 8kr/övermil och då måste du ju även ha med i beräkningen att en bil tappar värde för varje mil man kör. Samma sak om man inte sköter om bilen. Det du får betala är ju kostnaden för att återställa bilen bilen till normalt skick. Privatleasing finns ju inte som ett alternativ enbart för att tjäna mer pengar än på traditionell avbetalning, utan mer för att bredda kundstocken. Ju fler finansieringsformer man kan erbjuda, desto fler har möjlighet att köpa bil = fler sålda bilar. En liten jämförelse, kanske lite långsökt är att jämföra två godisbutiker. Den ena tar bara kontanter, den andra kan du betala kontant, med kort och med swish. Det sistnämnde kommer garanterat att ha fler kunder :)
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver