Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
KrilleW skrev: En nackdel till skulle kunna vara att man är bunden på ett annat sätt att behålla bilen i 36 månader än vid ett traditionellt lån där man kan bryta avtalet och sälja bilen när man vill det. Självklart går det att överlåta privatleasing, men jag vill tro att det är svårare att bli av med bilen då.
Det är en av de stora nackdelarna anser jag. Äger man en bil kan man göra vad man vill med den, leasar man den är man bunden i tre år. Vem vet vad livet har för överraskningar under 3 års tid? Att överlåta leasingkontrakt måste vara extremt svårt, vem vill ta över en begagnad bil när du kan få en ny för samma månadskostnad?

/Martin
av KrilleW
MartinS skrev:
KrilleW skrev: En nackdel till skulle kunna vara att man är bunden på ett annat sätt att behålla bilen i 36 månader än vid ett traditionellt lån där man kan bryta avtalet och sälja bilen när man vill det. Självklart går det att överlåta privatleasing, men jag vill tro att det är svårare att bli av med bilen då.
Det är en av de stora nackdelarna anser jag. Äger man en bil kan man göra vad man vill med den, leasar man den är man bunden i tre år. Vem vet vad livet har för överraskningar under 3 års tid? Att överlåta leasingkontrakt måste vara extremt svårt, vem vill ta över en begagnad bil när du kan få en ny för samma månadskostnad?

/Martin
Ja, man är ju bunden precis som med ett telefonabonnemang. Däremot så tror jag faktiskt att det finns en marknad för överlåtelser av privatleasingbilar också, även om det är begränsad. Av samma anledning som det kan vara läskigt att binda upp sig i tre år så kan det ju passa andra personer bättre att ta över ett kontrakt där det bara är 14 månader kvar. T.ex att man behöver bilen under en begränsad tid eller dylikt.

Privatleasing kan vara en bara form av "bilägande" men då ska man vara medveten om riskerna och fortfarande tycka att fördelarna väger upp till dom.
Volvo har ju ibland mycket bra kampanjer med gratis försäkring, service och vinterdäck. Det passar yngre förare väldigt bra, men samtidigt så är det ju samma förare som det svänger mest om i livssituationen också.
av Sharkbait
MartinS skrev:

/Martin
Mycket bra inlägg, Martin!

Äger man en bil så kan man sälja den omgående. Privatleasing lockar enbart för man slipper kontantinsatsen men vad många glömmer är att du sitter i ett kontrakt på tex 36 månader.
När bilföretagen gör reklam för sina privatleasingar så verkar summan låg men ingen tänker på att bilarna är.fattigt utrustad. Skall man ha mera utrustning så ökar månadskostnaden. Åker du mer mil än avtalat så blir det avgift på det. Hur illa man behandlar bilen man lånar kan komma att kosta när avtalet löper ut.

Många som inte tänker längre att det kan komma kostar mera att privatleasa en bil efter 36 månader annars så skulle inte bilföretagen ha dennna tjänst eftersom de skall tjäna pengar på tjänsten.

Bilföretagen erbjuder basic basic och vet om att folk vill ha lite mera än basic basic, folk kommer att köra längre än vad man har uppskattat och at folk inte kommer sköta sina leasig bilar. Allt detta resulterar i mera chash till bilföretagen.
av MB77
Det går att bryta kontraktet i förtid, eller byta bil i förtid.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av KrilleW
Sharkbait skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Mycket bra inlägg, Martin!

Äger man en bil så kan man sälja den omgående. Privatleasing lockar enbart för man slipper kontantinsatsen men vad många glömmer är att du sitter i ett kontrakt på tex 36 månader.
När bilföretagen gör reklam för sina privatleasingar så verkar summan låg men ingen tänker på att bilarna är.fattigt utrustad. Skall man ha mera utrustning så ökar månadskostnaden. Åker du mer mil än avtalat så blir det avgift på det. Hur illa man behandlar bilen man lånar kan komma att kosta när avtalet löper ut.

Många som inte tänker längre att det kan komma kostar mera att privatleasa en bil efter 36 månader annars så skulle inte bilföretagen ha dennna tjänst eftersom de skall tjäna pengar på tjänsten.

Bilföretagen erbjuder basic basic och vet om att folk vill ha lite mera än basic basic, folk kommer att köra längre än vad man har uppskattat och at folk inte kommer sköta sina leasig bilar. Allt detta resulterar i mera chash till bilföretagen.
Det behöver inte vara som du säger. Jag har aldrig varit för privatleasing av samma anledningar som du nämner, men min XC60 jag väntar på slog jag faktiskt till på privatleasing eftersom jag såg det som mest fördelaktigt för mig. Jag har utrustat min bil ganska väl, och jag har räknat på det ur alla vinklar jag kan tänka mig och kommer ändå fram till att privatleasing är det mest fördelaktiga alternativet för mig. Speciellt eftersom försäkring, service och vinterdäck ingår i kostnaden. Det man inte får glömma är att även med privatleasing som finansiering så kan du förhandla om utrustning och månadskostnader precis som när du tar bilen på avbetalning.

Att folk kör längre än vad avtalet är sagt vet jag dock inte riktigt hur företagen skall tjäna pengar på. Jag betalar 8kr/övermil och då måste du ju även ha med i beräkningen att en bil tappar värde för varje mil man kör. Samma sak om man inte sköter om bilen. Det du får betala är ju kostnaden för att återställa bilen bilen till normalt skick. Privatleasing finns ju inte som ett alternativ enbart för att tjäna mer pengar än på traditionell avbetalning, utan mer för att bredda kundstocken. Ju fler finansieringsformer man kan erbjuda, desto fler har möjlighet att köpa bil = fler sålda bilar. En liten jämförelse, kanske lite långsökt är att jämföra två godisbutiker. Den ena tar bara kontanter, den andra kan du betala kontant, med kort och med swish. Det sistnämnde kommer garanterat att ha fler kunder :)
av linnnet
Kan bara instämma i ovanstående kommentar.
Jag är egenföretagare och plockar ut en XC60 classic som tjänstebil - men ekonomiskt sett hade det (om man bara räknar över 36 månader) varit en bättre deal för mig att ta bilen på den privatleasingdeal som XC60 hade/har.

Nu räknar jag med att köpa loss bilen efter 36 månader och då blev ändå tjänstebil att föredra.
Senast redigerad av 1 linnnet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag tror det verkar variera. När jag köpte min V60 MY15 jämförde jag månandsutgiften på lån och privatleasing, med utgångspunkt på 50% värdeminskning. Inkluderat all utrustning blev lånet 700 kr billigare i månaden. Då amorterar jag i takt med värdeminskningen. Till och med snabbare. Detta samt risken gjorde att jag valde banklån.
av Göte
fjohan82 skrev:
KrilleW skrev:
[/quote]

Ett totalt onödigt inlägg som inte gav ett skit, rent ut sagt. Jag tycker att du ska tänka på din attityd här på forumet.[/quote

Jag tror TS var ute efter vad vi i forumet tyckte och hade för erfarenheter om privatleasing och inte vad som står i kvällstidningarna.

Jag har inga problem med att någon öppnar en ny tråd om ett ämne som redan fins heller. Har sett många forum dö genom åren då folk skräms bort varje gång dom startar en ny tråd eftersom första svaret alltid var "har du provat att söka i forumet". Hoppas TS fortsätter att vara aktiv och bidra till detta forums överlevnad.

Tycker det är viktigt att göra allt för att behålla dessa forums som lever utanför Facebook oxå, så var lite vänliga för det tjänar vi alla på.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]