Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Livar upp denna tråd igen, har tagit mig tid att åka omkring och titta och testat lite olika V60 den senaste tiden. Har släppt tankarna kring ett uppbyte för att spara in bensin pengar, nu handlar det mer om ökad komfort till och från jobbet och på långa sträckor. Sitter man i bilen varje dag kan man unna sig något trevligt.

Körde en T3 idag vilket jag kände motsvarade min nuvarande V50 i motorkraft. Började fundera på om det inte vore lite roligare att ha en starkare motor denna gång. T4 och T5 är alltså som jag sneglar på nu.

Tänkte sträcka ut en fråga till t5 ägare, har fått span på en t5 från 2011 men en fundering dyker upp. Hur har ni det med bränsleförbrukningen? Min v50 drar 9.1/100 med 1 mil stadkörning och 1 mil motorväg varje dag. Fått ned den till 7.1/100 när vi kört på långresa på motorväg.
av Lövet
Om du vill ha märkbar skillnad måste du gå upp till T5. T4 är exakt samma motor som T3 och känns likadan förutom på fullgas över 4500rpm.
Finns det någon anledning till att hellre köpa en t4 än en t4f? Fortfarande ett service intervall på 1500 mil även fast man bara skulle tanka t4f med bensin? Andra saker som ska få en att höja på ögonbrynen?
av Lövet
Nej det finns inga egentliga födelar med T4 utan F. Lägre skatt och alltid motorvärmare på F i övrigt samma.
Pratade med kollegor på jobbet idag och räknade lite på en dieselbil. Rent ekonomiskt blir det billigare på år. Det jag jag funderar på är dock hur en D3 mår av korta körsträckor? Kör som sagt dagligen 1 mil till jobbet, halva sträckan stad andra motorväg. Har motorvärmare både hemma och vid jobbet. Under helg brukar vi ofta köra längre sträckor. Läst någonstans att diselbilar inte gillar korta sträckor? Något man bör tänka på när en D3 nått 11 tusen mil och man funderar på att köpa en?
Nej men en bensinbil saknar åtminstone partikelfilter vilket definitivt ger problem i längden om man bara kör korta sträckor
Riddleo skrev:...
Något nämnde något om automat, jag tycker det sitter mycket körglädje i manuella lådor och är inte riktigt trött på att vispa runt armen än för att tänka mig att byta...
Men en snåldiesel kan du tänka dig, på tal om körglädje...? :shock: :wink:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]