Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Chuson skrev:Hej alla Volvo älskare!

Jag funderar stark på att skaffa en XC60 men vill endast ha VEA motorer, så jag har några frågor till er som kör XC60 VEA Diesel.

1. Funkar framhjulsdrift bra?

Jag bor ju inne i stan behöver knappt AWD, anledningen till varför jag frågar är hur stabil är den på vägen? Har en OK tung höger fot :P

2. Bränsleförbrukning?
En av avledningarna till att jag vill hoppa AWD är för att spara lite soppa. Hur snål är den jämför med gamla 5:an med AWD?

3. Manuell?
Skulle den funka med Manuell D3/D4? Alla säger att Automat är ett måste, men jag säger att Manuell är att köra bil.
Är det någon som har en Manuell VEA och är nöjd eller är automat ett MÅSTE för denna lyxvagnen?

Tusen tack på förhand!

Mvh
Chuson

Automat är absolut inte ett måste och inte heller AWD, och vill du spara pengar ska du verkligen inet köpa en D4 AWD med sliromaten, jag låg på 1,2 vid senaste tankningen, men då kör jag uteslutande kortkörningar dagligen 8-10 stopp per dag. Allt beror på körstilen men VEA med manuell drar mindre.

Men du måste ut själv och provköra, alla har vi olika referenser, du får ju en del torque steer med 2wd, Jag hade själv beställt min D4a awd med manuell men bytte till Auto efter att ha rullat runt i stan en vecka med lånebilen som hade automat.

Försök att låna en av varje av din handlare och ut och använd den i det dagliga, inte bara provköra 10min hos handlaren.
av Tobbev
Hämtade ut en XC60 D4 FWD Automat förra veckan, och är otroligt nöjd. Bor i Göteborg så jag tror inte att jag hade haft användning av AWD mer än kanske 2 dagar om året. Prioriterade den nya automatlådan och lägre förbrukning istället. Ångrar mig inte en sekund.

Tobbe
av AllramEest
Jag har bytt från D4 Vea aut till D4 awd aut med gamla motorn och automatlådan. Det är som andra säger att vea'n drog 0,6 och den nya ligger på drygt 0,8. Den största skillnaden jag upplever i övrigt är att vea'n var otroligt mycket tystare och i stort sett vibrationsfri. Upplevde den även starkare och rappare. Min nya bil brummar och vibrerar rätt duktigt. 8-växlade lådan var fantastisk! Jag hade aldrig några problem att ta mig fram med fwd heller. Enda anledningen till att jag har awd är faktiskt att resten av bilen var perfekt specad för mig.

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]