Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
Hej

Jag lämnade in bilen på service på auktoriserad Volvo verkstad för någon vecka sedan och noterade återigen en sak som jag gått och tänkt på.

Jag har en Volvo Xc60 d5 awd 2014 som jag köpte för flera år sedan. När jag väl köpte den kollade jag oljenivån via de digitala instrumentpanelen som då visade att den fullt med olja. Vid första servicetillfället som gjordes förra året så noterade jag att oljenivån efter service låg på mitten. När jag påpekade det för serviceteknikern så uppgav han att han lagt i rätt mängd olja. Jag tänkte inte mer på det och fortsatte att köra.

Sedan märkte jag i år igen när han fyllde på med ny motorolja (service 3) att givaren hamnade på mitten igen och frågade om den skulle göra det. Då uppgav han återigen att han knappat in rätt mängd som ska hälla i motorn, 5.9 liter enligt honom.

Min första fråga är om olja ska vara på max eller upp till mitten. Kollade på flera nya bilar i deras monter och dem hade oljenivå till max.

Är det sämre att köra med lägre olja en max? Vad skiljer det sig om man kör med olja på min eller max? Smörjer det mindre?

Tacksam för förklaringar

Mvh
Johannes
Användarvisningsbild
av MartinS
Vid normal körning spelar det ingen roll var nivån är så länge den är mellan max och min.

På vissa motorer (volvos VEA serie) visas bara fullt eller tomt. På äldre motorkonstruktioner är det en mer exakt angivelse.
Användarvisningsbild
av Funk
Vissa modeller skall inte ha fullt, man sänkte nivån i servicen aning för att minska risken för dödgång på grund av dieselspädning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:Vissa modeller skall inte ha fullt, man sänkte nivån i servicen aning för att minska risken för dödgång på grund av dieselspädning.

/Thomas
Man laddade väl även ny programvara i dom, för att den elektroniska nivågivaren skulle matcha den nya nivån?
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:
Funk skrev:Vissa modeller skall inte ha fullt, man sänkte nivån i servicen aning för att minska risken för dödgång på grund av dieselspädning.

/Thomas
Man laddade väl även ny programvara i dom, för att den elektroniska nivågivaren skulle matcha den nya nivån?
Det kommer jag faktiskt inte ihåg, men då skulle man väl å' andra sidan inte heller kunna se om "det blev mer" ?

/Thomas
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]