- tis 25 okt 2016, 08:46
Batterilåda zoom.jpg (77.28 KiB) Visad 2805 gånger
Batterilåda.jpg (58.18 KiB) Visad 2814 gånger
Batterilåda XC60.jpg (72.03 KiB) Visad 2824 gånger
Tänkte att jag skulle ladda batteriet för första gången igårkväll och när jag öppnar locket till batterilådan tycker jag det ser lite underligt i botten av denna. Ramen (eller vad jag ska kalla det) som batteriet sitter emot ser alldeles uppätet ut av korrosion. Ramen ser ut att vara av någon typ av aluminium och min högst amatörmässiga bedömning tycker att det ser ut som att galvaniska strömmar äter upp ramen.
Kollade i instruktionsboken på nätet under rubriken "byta startbatteri" för att få en uppfattning om hur det ska se ut och där framgår att det ska sitta en typ av bygel som håller fast batteriet och som skruvas uppifrån i nivå med batteriets överkant. Någon sådan bygel ser jag inte på mitt batteri men i botten sitter en mutter som borde vara där bulten ska skruvas in. Svårt att förklara med ord så kolla gärna bilderna. Så min fråga är, hur ser det ut i era batterilådor? Bilen är uttagen i januari 2016 och är alltså drygt 9 månader gammal.
Kollade i instruktionsboken på nätet under rubriken "byta startbatteri" för att få en uppfattning om hur det ska se ut och där framgår att det ska sitta en typ av bygel som håller fast batteriet och som skruvas uppifrån i nivå med batteriets överkant. Någon sådan bygel ser jag inte på mitt batteri men i botten sitter en mutter som borde vara där bulten ska skruvas in. Svårt att förklara med ord så kolla gärna bilderna. Så min fråga är, hur ser det ut i era batterilådor? Bilen är uttagen i januari 2016 och är alltså drygt 9 månader gammal.
Bilagor
Tidigare Volvo: XC60 D4 AWD MY16, V70 2,4d Summum MY08, 242 GT -79