Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte att jag skulle ladda batteriet för första gången igårkväll och när jag öppnar locket till batterilådan tycker jag det ser lite underligt i botten av denna. Ramen (eller vad jag ska kalla det) som batteriet sitter emot ser alldeles uppätet ut av korrosion. Ramen ser ut att vara av någon typ av aluminium och min högst amatörmässiga bedömning tycker att det ser ut som att galvaniska strömmar äter upp ramen.

Kollade i instruktionsboken på nätet under rubriken "byta startbatteri" för att få en uppfattning om hur det ska se ut och där framgår att det ska sitta en typ av bygel som håller fast batteriet och som skruvas uppifrån i nivå med batteriets överkant. Någon sådan bygel ser jag inte på mitt batteri men i botten sitter en mutter som borde vara där bulten ska skruvas in. Svårt att förklara med ord så kolla gärna bilderna. Så min fråga är, hur ser det ut i era batterilådor? Bilen är uttagen i januari 2016 och är alltså drygt 9 månader gammal.
Bilagor
Batterilåda zoom.jpg
Batterilåda zoom.jpg (77.28 KiB) Visad 2805 gånger
Batterilåda.jpg
Batterilåda.jpg (58.18 KiB) Visad 2814 gånger
Batterilåda XC60.jpg
Batterilåda XC60.jpg (72.03 KiB) Visad 2824 gånger
Det jag misstänker är att det har läckt ut batterisyra från batteriet. Sprucket batteri? Jag tycker du ska ta dig till din Volvoverkstad och be dom titta på det. Så ska det inte se ut!
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]