Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontiaccc
Hejsan . Är på gång att köpa en v60 men velar mellan bensin o diesel?
Kör ca 2000 mil per år .
Vill ha en mauell låda .
Ska man köpa t3/t4 eller d3/d4 ?
Tittar på bilar av 2016:s årsmodell alltså VEA motorerna .
Servicekostnader? Serviceintervaller?
Skatt o försäkring ?
Utrustning ?
Bättre värme i en bensinare ?
Bränsleförbrukning ?
Tacksam för alla tips .
av KrilleW
Personligen hade jag valt bensinare i kombination med manuell. T4 är en riktigt fin motor. Billigare inköp, billigare i övriga fasta kostnader som skatt, försäkring och service också. Enda minuset är högre förbrukning men den är så marginell vid 2000 mil att det du sparar in på inköp och fasta kostnader äter upp den högre förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Du måste ut och köra och se vilken du trivs bäst med.
Handlar det bara om vilken som eventuellt bli billigast att äga så räkna på det.
av Pontiaccc
Har ca 2 mil till jobbet så det blir många 2mils turer .
Kanske bättre med bensinare då ?
Visst är det väl kamrem i den motorn (VEA) ?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
För det första så glöm inte se vad en nybil med lite rabatt skulle hamna på, ex V60 T3 Kinetic kostar från 239 900:-
Om du väljer bensin så leta gärna efter en med klimatpaket/bränslevärmare- Heter väl ofta Your kinetic eller Your momentum.
Vill du inte ha bil med kamkedja eller varför spelar det någon roll?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vad har du för vägar till jobbet?

Innan jobb-pendlade jag med en V40 T5 (VEA aut) P* och den gick otroligt snålt. Hade aldrig valt en diesel. Se till att få med Volvo On Call och bränsledriven värmare och rattvärme = guld värt! :-)-)

Du kan teckna upp ett serviceavtal för en hundring i månaden ungefär så slipper du tänka på servicekostnad. Skatten på en bensinare (VEA) är några hundra om året. Jag betalade 900kr för en T5 automat. Försäkring är beroende på ålder och vart du bor, så det är svårt att säga.
av Göte
Lätt val mellan D4 o T3, då D4 har nästan dubbelt så bra vrid. Kör du dessutom 2000mil per år så är nog D4 ett bättre val. Men varför manuell låda? Jag väntar mer på automat lådan än den nya bilen :) är så trött på att rycka växelspaken.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]