Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad händer om kylaren skulle gå sönder och vätskan rinner ut?
Slår motorn av på S60, för att förhindra motorskada?

Min väninna har en Mazda 2 och kylaren gick sönder. Kylarvätskan rann ut och hon fick en motorskada. Det var packningar och topplocket som gick åt helvete. Direkt när hon såg den röda varningslampan stannade hon och slog av motorn.
Den röda lampan betyder: Byt motor. :lol:
Ja moderna motorer är lite känsligare än gamla rödblock, som kan gå flera mil utan kylning och med tempmätaren i bott. :)
Har testat (ofrivilligt) och det blev så varmt så godset i toppen började smälta innan kompressionen försvann och motorn dog. Avgassystemet fick en invändig beläggning av aluminium. 8)
Blocket klarade sig utan skador.

Är osäker på hur en S60 reagerar, men antar systemet inte märker något förrän motortempen stiger och då kan det redan vara försent.
På min gamla 240GLT började oljetryckslampan att lysa efter ett varvstopps-race.

Verkstaden bytte generatorn, switchade laddkabeln och oljetryckskabeln, och sedan gick bilen som den skulle ytterligare ca 5000 mil till innan jag sålde den. :lol:
Gissa om jag var nervös innan jag fick reda på vad de gjort.
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?