Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jope38
Köpte nyligen en v60 14- med 4600 mil på mätaren. jag har dock fått en dålig känsla av att mätaren kan vara justerad.

Till saken: bilen har haft två tidigare brukare på kortare leasing avtal, samt har jag upptäckt att bilen har ovanligt mycket stenskott på huv/front/strålkastare samt har en ny framruta i förhållande till bilens mätarställning.

Hur kan jag kontrollera och säkerställa korrekt mätarställning?

MVH
av Lövet
Det enda du kan göra är att kolla med serviceverkstäderna vilka mätarställningar de har sparat. Bilen är ju för ny för att ha hunnit besiktas än.

Är bilen importerad? Det är tämligen ovanligt att svensksålda bilar skruvas när de ägs av leasingbolag, finns oftast inget incitament för föraren att hålla på med sånt.
Användarvisningsbild
av Derank
Volvo kan väl kolal åt dig, sedan kan du ju kolla servicehistoriken ochså, men den första skruvningen brukar komma när bilen ska besiktigas första gången, då skruvar man tillbaka den och din är väl inte besiktigad ännu el?

Vill du ge ut regnumret?
av jope38
Nej men incitament finns väl visst? man skriver ju avtal på ett max antal mil eller?

Jag kanske bara nojar pga alla företag som annonserar att de justerar mätarställningar.

PÅ två år hinner man ju köra många långa mil och bilen kan ju vara i toppskick i övrigt.

Jag hade hoppats volvo kunde gå djupare i någon log och kolla upp det.
av Lövet
Nej det är främst vid privatleasing man anger en maximal mätarställning. Visst minska restvärdet vid högre miltal men det brukar inte drabba föraren (lite beroende på avtal förstås). Att en svensksåld leasingbil backas är mycket ovanligt. I princip alla fall man hittar är antingen taxi eller importbilar.

Att en bil får mycket stenskott kan ganska lätt förklaras av körsätt. Har man en vana att ligga 2 meter bakom bilarna innan man kör om förstörs lacken rätt fort.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
När det gäller företagsleasing, så har man ju också ett max antal mil. Dessa bestämmer man i förväg, men det är, som någon skrev innan, inget som drabbar föraren, utan företaget. När man börjar närma sig detta miltak, brukar man ta in bilen till försäljning och antingen plocka ut en ny till föraren, eller ge honom en hyrbil. Ibland fördelar man om bilar på företaget som har gått mindre och som för tillfället inte har någon förare.

Om det är en svensk leasingbil, så är det ingen vinst för föraren att skruva mätaren, utan det skulle i så fall vara företaget som leasar bilen och den person som är transportansvarig och står som ansvarig juridiskt för bilarna i företaget. Att denna person skulle riskera något kriminellt, som det är i Sverige till skillnad från Tyskland, är osannolikt.

Rutan kan ju också behövts bytas pga ett större stenskott och att rutan spruckit. Vissa byter ruta en gång om året, så det är ingen omöjlighet. Jag bytte ruta i min bil precis innan jag skulle sälja den, för att den skulle vara ny och fräsch till nästa ägare.

Tror du kan köra lugnt i din bil med rätt antal mil.
Användarvisningsbild
av Derank
Vissa klarar ju av att sabba en bil totalt på 5000mil . Rutorna blir ju snabbt dassiga. Min är halvblästrad efter 100milen och ett stenskott kan man ju få dag 1.

Jag tror inte du behöver oroa dig över mätaeställningen.
av jope38
tack för svaren,
Om vi nu bortser från mina nojor och mardrömmar om justerade mätarställningar.

kan man teoretiskt säkerställa mätarställningen på ngt sätt hos volvo om man skulle vilja ?
av Lövet
Nej, inte på något 100% säkert sätt.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
En sak till...

Om man räknar att bilen gått väldigt långt.. Ca 5000 mil per år, så skulle den ha gått 10000 mil. Jag tror inte man ger sig på att skruva en bil 5500 mil.

Det är snarare de bilar som gått över 20000 mil, som man skruvar ner till ca 10000 mil..
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?