Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I en V60 MY12 tillverkad okt -11 med Driver Support så har bilen dessa kontroller och även hastighetsbegränsare.
Bild

I en XC60 MY12 också med Driver Support, dock tillverkad sept -11 så har den "pilar" för att ställa in avståndet till framförvarande bilar och ingen hastighetsbegränsare vad jag ser. I V60in så ställer man in avståndet med hjälp av "ratten" i mitten.

Var det en brytpunkt mellan sept och okt eller är det något annat som skiljer bilarna åt?
Jag tror att S/V60 har en lite modernare/senare lösning för den adaptiva farthållaren. Både XC60 och V/XC70 har pilknapparna istället för vickhjulet och saknar därmed fartbegränsaren. Jag föredrar layouten i V60 eftersom den har en separat knapp för "0", i V70 får man använda samma knapp som av/på för att tillfälligt stänga av farthållaren (utan att trycka på bromsen).
svergie2 skrev:Hej!

I en V60 MY12 tillverkad okt -11 med Driver Support så har bilen dessa kontroller och även hastighetsbegränsare.
Bild

I en XC60 MY12 också med Driver Support, dock tillverkad sept -11 så har den "pilar" för att ställa in avståndet till framförvarande bilar och ingen hastighetsbegränsare vad jag ser. I V60in så ställer man in avståndet med hjälp av "ratten" i mitten.

Var det en brytpunkt mellan sept och okt eller är det något annat som skiljer bilarna åt?
Sådär ser kontrollen för farthållaren ut i min V60-14 med driver support.
Mittenknappen är för att ställa in hur nära man ska ligga bilen framför.
Jag tycker bilen bromsar för tidigt .Vid trafik framför mig.
På kortaste avståndsläget . När jag går ut för omkörning drar det mer bränsle för bilen ska accelerera upp igen.
Scenario när trafik bakifrån hinner upp och jag gillar inte att ligga "i vägen"
MångaVOLVO skrev:Jag tycker bilen bromsar för tidigt .Vid trafik framför mig.
På kortaste avståndsläget . När jag går ut för omkörning drar det mer bränsle för bilen ska accelerera upp igen.
Scenario när trafik bakifrån hinner upp och jag gillar inte att ligga "i vägen"
Jag håller med. Det funkar dock väldigt bra i gles motorvägstrafik när man kan gå ut till vänster i god tid utan att hindra någon.
Är det skillnad om farthållaren är inställd på 200km/h? En hastighetsökning från 80 till 100 gör inte bilen så snabbt med tanke på komfort. Ni blinkar när ni svänger ut och kör om?
Gasa själv för att köra om fungerar rätt bra för att sedan glida in bakom någon som köra i den hastighet som känns okej.
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?