Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ddoo226
d4 awd 2014

Är det nån här på forumet som gjort det? som kanske har en bild rent av?

slog regnummer på defas' hemsida och fick ut vilka artnummer man skulle ha. Verkar vara slangvärmare som gäller, men hittar ingen riktig instruktion nånstans som visar hur man ska montera värmaren och uttaget på v60, försökt googla massor men hittar inget.

Monterade på en Audi för nått år sen då var man tvungen ta lös fronten, tänkte om det är lika jobbigt på v60

Mycket tacksam för all hjälp från alla er volvoproffs :)
av Rådlös
Viktigt att veta! Det StefanN la in är Volvos instruktioner för Volvos värmare. TS nämner DEFA. Det finns i princip tre fabrikat av sådan här utrustning. DEFA, Calix och Volvo. Volvo är inget eget fabrikat, det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn och efter Volvos anvisningar. Dom här tre bevakar sina revir och utformar kontakter och tillbehör så att bara det egna fabrikatets tillbehör passar. Väljer man ett fabrikat så blir man "piskad" att fortsätta med samma fabrikat om man vill utöka tillbehören. Det är i och för sig inga problem för dom flesta tillbehören finns hos alla tre, men kan alltså ha lite olika utformning. Kvalitetsmässigt är dom säkert lika. Det är utrustning som är tillverkad i dom Nordiska länderna där man vet vad vinterbilism innebär. I Sydostasien har dom knappast sett snö någon gång.

Det finns faktiskt en adapter så att man kan koppla ihop vissa DEFA och Calix-tillbehör. Men inga Volvotillbehör. Detta är väl närmast att betrakta som ett pirattillbehör.
http://www.polarheater.com/product/5/defa-calix-adapter
Men eftersom det är en bra sak så tar man tacksamt emot möjligheten om man skulle ha behovet?

Ett tillägg: Biltema har (naturligtvis) också lite delar. Men det finns inga garantier att det passar ihop med något annat system. Man kanske tvingas göra kabelskarvar och annat som en utbildad elektriker aldrig skulle ha gjort. Så tänk efter före, om ni väljer Biltema eller något annat.
av Rådlös
Nej, tyvärr. Vissa enheter kanske ser lika ut i första ögonkastet, men kontakterna är olika.
Kolla här:
Bild
Calixkontakter. Jag har lånat bilden med "piratadaptrarna".

Och här en Volvokontakt:
Bild
Man ser att flatstiften står på högkant och det runda plasthuset är avfasat.

Ett tillägg: Det enda som Volvo och Calix har gemensamt är anslutningskabeln. Alltså den från vägguttaget/stolpen och till bilen. Jag har "Volvo original" där till min V70 -08, men tittar man t.ex i Julakatalogen som säljer lösa anslutningskablar så ser Volvo och Calix lika ut på bild i alla fall. En bild kan ju vara suddig eller ha fel ljusinfall, så jag skall inte svära på att dom är lika. Men det kan vara så. Det har emellertid inte alltid varit så. Endast dom senaste 10 åren (???). Den som vet mer får gärna korrigera.

Julas Calixkontakt: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... el-619219/
Den som har en original Volvokabel (jag har inte min inom behändigt avstånd) kan ju jämföra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den där volvokabeln är inte från den här sidan slaget vid Roskilde va? Jag är tämligen säker på att volvo och calix är lika nu för tiden.

Jag förespråkar för övrigt att man handlar på volvo, man får rätt grejer inkl. allt som behövs för monteringen, med bra instruktioner, till hyffsat pris.
av Rådlös
Innehållet i kartongen tillhörde B21/23/230. (Jag har det inte kvar i dag)
Men då vore det intressant och i konsumentupplysningssyfte att se en "motsvarande kartong" med dagens utrustning. Och gärna med någon årtalsangivelse. Alltså: Finns dom gamla Volvokontakterna i dag eller är det Calixkontakter? Och jag avser då dom små svarta runda snabbskarvkontakterna. Inte den yttre anslutningskabeln.

MartinS: Det var aldrig något slag vid Roskilde. Däremot en fredsövernskommelse 1658 i Roskilde, då bl.a Skåne, Halland, Blekinge, Bohuslän och en del till blev Svenskt. :roll: :roll: :roll:
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?