Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg kom tilfeldigvis over denne ferske testen (17. august) fra ADAC der man prøver ut nødbremssystemer:

https://www.adac.de/infotestrat/tests/a ... geId=31968 (tysk tekst)

Dårlig oversatt fra tysk til engelsk:

"Volvo disappointed: the system had problems recognizing the dummy with moving legs. A warning was made ​​though, the stunt failed to materialize. In the test with a static dummy the system responded better. In night-test the wizard turned off completely, however. Even on a cyclist dummy responded the Volvo V60 in ADAC test not."
sourceimage.jpg
sourceimage.jpg (81.93 KiB) Visad 456 gånger
Ikke akkurat et godt resultat for Volvo, men man skal vel ta det med en klype salt. :|
Helt klart ett dåligt resultat, men intressant i sammanhanget är att även BMW var lika dåliga.
Finns det ett standardiserat test-förfarande för dessa auto-bromssystem eller sköts detta av de olika tillverkarna?

Uppdatering.

https://www.adac.de/infotestrat/tests/a ... geId=31968

"Seit 2016 gibt es bei Euro NCAP ein Testprocedere mit querenden Fußgängern bei Tag, doch mehr als die Hälfte der tödlichen Fußgänger-Unfälle passieren bei Dämmerung und Dunkelheit"

Volvo har ett system som har byggts innan 2016 (har erbjudits sedan 2010 enligt testet), och har troligen inte anpassats för detta (nya) EURO NCAP-test som tydligen fokuserar på fotgängare i dagsljus. Att många olyckor sker i mörker enligt ADAC är inget som detta EURONCAP-test tar hänsyn till i dagsläget. Och då undrar jag om det inte är så att ADAC har utfört detta test bland annat i just mörker/skymning för att provocera systemen utanför deras specifikation.

Att Volvo då faller igenom med dåligt resultat är förväntat då 60-plattformen bygger på "äldre" teknologi.
Och just detta klagar ADAC på, Volvo säger på sin websida att systemet serbåde fotgängare och cyklister, men 60-serien ser endast fotgängare i dagsljus, inga cyklister. 90-serien ser både cyklar och fotgängare.

Trist att inte nya 90-plattformens system fanns med i detta testet.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
Att systemet fungerar sämre eller inte alls i mörker har jag för mig framgår i manualen, har en V60 själv.

Verkar som att ADAC testar händelsefall som systemet i V60 inte är konstruerat för.

Volvos svar finns här:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... oms-system
Volvo gjorde testarna besvikna. Systemet var ensamma om att ha svårt att känna igen en dummy med rörliga ben. Det kom en varning, men ingen inbromsning. Och V60 reagerade inte alls i testet med en korsande cyklist. På natten stängs dessutom systemet av. I ett test med statisk dummy reagerade systemet bättre.

"Volvo och BMW är inte särskilt pålitliga", säger ADAC:s testchef Andreas Rigling i en video du kan se längre ner.

"Vårt system har avancerade algoritmer för att upptäcka att objektet är en verklig fotgängare genom sin form och sitt beteende. Om sensorsystemet inte är övertygat att det är en fotgängare sker ingen bromsning, men föraren kan få en varning", svarar Volvos säkerhetsavdelning.

Standardpaketet City Safety i nya XC90 upptäcker fotgängare även i mörker. Den funktionen ska rullas ut i alla kommande nya modeller. City Safety i XC90 har helt nya algoritmer och hårdvara för att bättre upptäcka föremål såväl dag som natt.

"Förarstödet i V60 kan upptäcka cyklister som färdas i samma riktning – men inte den som korsar vägbanan. Den funktionen kom med den helt nya XC90", fortsätter Volvo.
Fotgängardetektering har jag i min XC70, men det anges klart och tydligt i instruktionerna att systemet stängs av i mörker. Det är baserat på vanlig kamerateknik, och har därför inget mörkerseende.
Dessutom stängs det av när man kommer över 80 km/h eller så, för sen spelar det ingen roll om systemet ser en fotgängare eller ej inom sitt räckviddsområde. Det blir slarvsylta oavsett.
Ytterligare en förutsättning är att fotgängaren är utrustad med kropp och ben. Bär man på en större masonitskiva, eller kanske har för vana att lurva omkring i tältliknande burka, då ser systemet förmodligen inte att man är av mänsklig karaktär.
Jag har en V70 MY-13. Den reagerade på en cykel i mörker och regn. bilen tvärbromsade o sen såg jag en cykel utan ljus eller reflexer körde förbi strålkastarljuset.... Så funkar gör det iallafall som tur var för honom. Jag hade ALDRIG sett honom annars.
Dogfight
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?