Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
Hej! Har en V60 D4 AWD -15 automat. Vid några tillfällen låter det som att att den elektriska handbromsen aktiveras spontant och automatiskt när bilen stängts av och dörren öppnas. (Då hörs det ju ganska bra när det surrar från motorerna vid de bakre bromsarna).

Har för mig att man kan ställa in att bilen skall lägga an handbromsen varje gång man stannar o stänger av den/lägger i "P", men det har vi inte förvalt i alla fall. Och, som sagt, detta händer inte generellt utan "nån gång i månaden"!

Använder handbromsen extremt sällan i övrigt.

Är detta möjligen en automatisk återkommande "motionering" av handbromsens rörliga delar kanske? (El-motorer, bromsok etc.)?

Handbromsen blir inte åtdragen utan är "lossad" när man startar bilen nästa gång efter en sån här automatisk aktivering. Har kollat manuellt oxå och den är verkligen inte åtdragen. Därav misstanken om att detta bara är en autonom "motionering" av de rörliga delarna.

Handbromsfunktionen fungerar helt klanderfritt i övrigt.

Nån som vet?

Mvh. Magnus
Användarvisningsbild
av Vojje
ni känner väl till vikten av att använda parkeringsbromsen för automatväxlade bilar.
Pinnen i lådan är ganska klen och knäcks den kan man bli tvungen att byta lådan.
Även om man inte parkerat i lutning kan man bli påkörd (parkeringsskador händer ju som bekant) och det kan räcka...
Användarvisningsbild
av meko
LazerHawke skrev:Kan inte vara så att du inbillar dig att elbromsen går i när det i själva verket är rattlåset?
Nä, är i princip 100 på att det är elbromsen som hörs!
Vojje skrev:ni känner väl till vikten av att använda parkeringsbromsen för automatväxlade bilar.
Pinnen i lådan är ganska klen och knäcks den kan man bli tvungen att byta lådan.
Även om man inte parkerat i lutning kan man bli påkörd (parkeringsskador händer ju som bekant) och det kan räcka...
Självklart lägger vi i handbromsen om det t.ex. lutar. Men det jag menar är att den inte läggs i varenda gång bilen parkeras! :wink:
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?