- tor 23 jun 2016, 09:11
Jo det är just vad jag menar, annars hade jag inte skrivit så. Jag är förbluffad över hur fort min vea-diesel blir varm jämfört med de raka sexor (med och utan turbo), turboladdade fyror, en styck gammal v8, en modern mercedes cgi-sexa och ffa en volvo dieselfemma anno 2008. Nu förutsätter jag att bilarnas implementation av temperaturmätarens justering är hyfsat lik eftersom jag ännu inte hunnit jämföra nuvarande bils påstådda värde mot äkta värde. Om det är så att Volvo har en ren hittepå-implemenation nuförtiden som t ex baserar sig främst på Math.random() får jag såklart revidera mina uppgifter...
Men över 150 mil utan regenerering - daglig tvåmilspendling till trots - tycker jag tyder på att motorn blir varm och uppnår optimal förbränning snabbt.
andersuw skrev:Dina ögon har rätt men de luras av att min profil inte är helt uppdaterad. Kör en classic d4 fwd automat.dissonans skrev:Hur vea-dieslarna är på vintern vet jag inte än men hittills är jag totalt förvånad över hur galet fort de kommer upp i temperatur. Ingen av mina tidigare bilar kommer i närheten. Enligt information har de spjäll (singular eller plural har jag inte kommit fram till) för att minimera uppvärmningstiden. Boooorde hjälpa även på vinterlandsväg..Här hänger jag inte med riktigt. Jag ser att du kör två T5:or och en T6:a men ser inte till någon VEA-diesel. Och även om du har en kan du väl inte på allvar mena att den värmer upp fortare eller ens lika fort som dina bensinare? Jag har bara marginell erfarenhet (en och annan hyrbil) av någon annan diesel än den VEA jag nyligen skaffat mig. Kan därför inte säga hur den står sig i jämförelse med andra dieslar när det gäller uppvärmningstiden. Men visst sjutton tar den klart längre tid på sig att bli varm än de bensinare jag sedan många år varit van vid.
Beträffande tekniken ser jag i VIDA att ECM stänger av EGR-kylningen tills motorn blivit varm och minimerar kylvätskans cirkulation genom att bara tillåta flöde mellan topplock/oljekylare och värmeväxlaren i kupén tills motorn blivit tillräckligt varm.
Jo det är just vad jag menar, annars hade jag inte skrivit så. Jag är förbluffad över hur fort min vea-diesel blir varm jämfört med de raka sexor (med och utan turbo), turboladdade fyror, en styck gammal v8, en modern mercedes cgi-sexa och ffa en volvo dieselfemma anno 2008. Nu förutsätter jag att bilarnas implementation av temperaturmätarens justering är hyfsat lik eftersom jag ännu inte hunnit jämföra nuvarande bils påstådda värde mot äkta värde. Om det är så att Volvo har en ren hittepå-implemenation nuförtiden som t ex baserar sig främst på Math.random() får jag såklart revidera mina uppgifter...
Men över 150 mil utan regenerering - daglig tvåmilspendling till trots - tycker jag tyder på att motorn blir varm och uppnår optimal förbränning snabbt.